Új gyógyszert hoztak létre az egyik leggyakoribb ráktípus ellen

Alvaro Medina Jurado / Getty Images

A mellrák leghalálosabb fajtájának új kezelési módját találhatták meg ausztrál tudósok – írja a Science Alert. A kutatók egy olyan szájon át beadandó gyógyszert hoztak létre, amely a kemoterápiával ellentétben kizárólag a rákos sejteket támadja, az egészségeseket nem.

Az orvosság továbbá az olyan áttétekkel szemben is hatásosnak bizonyult, amelyek ellenállnak a hagyományos kezeléseknek.

Az úgynevezett tripla negatív mellrák az összes emlőrákos megbetegedés 15 százalékát teszi ki, és arról ismert, hogy gyorsan növekszik, illetve terjed, még a fiatal betegek esetében is. Mivel máig nem létezik olyan gyógyszeres kezelés, amely képes megküzdeni a rák ezen fajtájával, a páciensek többnyire kénytelenek intenzív kemoterápián átesni, de még ez után is magas a kiújulás esélye.

Amennyiben a betegség áttéteket képez, úgy az érintettek túlélési esélye 91 százalékról 12-re esik. Éppen ezért égető szükség van az új kezelési módok kifejlesztésére.

Theresa Hickey, az új gyógyszer kifejlesztésének vezetője szerint tanulmányuk eredményei bizonyítják, hogy CDDD11-8 nevű orvosságuk képes javítani a túlélési esélyeket. A CDDD11-8-at eredetileg az akut mieloid leukémia (AML) kezelésére fejlesztették ki 2022-ben, most azonban kiderült, hogy a tripla negatív mellrák ellen is hatásos lehet.

A rákos sejteken és egereken végzett kísérletek során a szakértők a daganatok növekedésének lassulását és a rákos sejtek pusztulásának gyorsulását figyelték meg. A létfontosságú szervek esetében nem találkoztak káros mellékhatásokkal. A tudósok úgy vélik, a gyógyszerük akár az embereknél is hatásos lehet.