Hatalmas mágneses anomáliát észleltek egy új-zélandi tóban

Chiara Salvadori / Getty Images

Rejtett hidrotermális rendszert észleltek az új-zélandi Rotoruai-tó mélyén – írja a Space.com. A víztömeg egy szunnyadó vulkán hatalmas kráterében fekszik az Északi-szigeten, a néphagyomány szerint egy befolyásos törzsfőnök lánya a tavat átúszva érte el tiltott szerelmét, egy fiatal harcost.

A tó környéke hidrotermális szempontból igen aktív, a térségben rendszeresen figyelnek meg gőzfelhőket, a víz pedig a kén miatt zöldeskék árnyalatú. Az új-zélandi GNS Science kutatóintézet szakértői most eddig soha nem látott részletességgel térképezték fel a Rotorua-tó fenekét, kitörési pontokat, egy ősi folyót és egy jelentős mágneses anomáliát észlelve.

A friss eredmények alapján a Rotorua-tó parti hidrotermális rendszerei a víz alá is benyúlnak.

A GNS Science csapata által létrehozott friss térképek 55 négyzetkilométert fednek le, ez a tófenék mintegy 68 százalékát jelenti. Az adatok egy része az Új-zélandi Királyi Haditengerészettől származik, amely speciális szonár segítségével vizsgálta a területet.

Cornel de Ronde, a GNS Science vezető kutatója szerint normál esetben a vulkanikus kőzetek felett futtatott magnetométerek pozitív anomáliát mutatnak, jelen esetben viszont negatív volt az eltérés. Ennek hátterében a nagyon alacsony mágneses szuszceptibilitás állhat.

A vulkanikus kőzetek általában erősen mágneses magnetit ásványt tartalmaznak, de a Rotoruai-tóban a hidrotermális folyadékok a kőzeteken áthaladva a magnetitet piritre alakíthatták át. Ezen ásványnak szinte nincs mágneses jele, ami magyarázatot adhat a negatív anomáliára.

Az érintett területen egyéb, hidrotermális tevékenységre utaló bizonyítékokat is felfedeztek. A hőáramlási térképen hő, azaz valószínűleg forró víz rajzolódott ki, ugyanitt pedig olyan kráterek is találhatóak, amelyek hidrotermális kitörési helyek lehetnek.

Az aktivitás ellenére a tó fenekénél a víz általában hűvös, 14 Celsius-fokos. Ennek oka az, hogy elegendő hűvös víz áll rendelkezésre ahhoz, hogy az az alulról feláramló hőt ellensúlyozza.