Rejtélyes villanást figyeltek meg a Jupiteren

Getty Images / Artur Debat

Egy amatőr csillagásznak sikerült megörökíteni egy fényes villanást a Jupiternél – írja az IFLScience. A szakértők szerint a megfigyelés arra utal, hogy egy eddig ismeretlen objektum találhatta el a gázóriást.

A Jupiter olyan hatalmas, hogy technikai értelemben nem kering a Nap körül. Mint arról korábban írtunk, ennek oka a bolygó tömege, az ugyanis két és félszer akkora, mint a Naprendszer összes többi bolygójáé együttvéve. Ez azt jelenti, hogy a Jupiter és a Nap közti gravitáció középpontja nem a Napban, hanem egy kicsit odébb, a Nap felszínén kívül található.

Ilyen gravitációs vonzással azt várná az ember, hogy rendszeresen találkozik aszteroidákkal. Ez pedig így is van: egy 2013-as modell szerint a bolygót évente 12-60 közötti, 5-20 méter átmérőjű tárgy becsapódása éri. Egy másik tanulmány becslése szerint nagyobb, másfél kilométernél is kiterjedtebb átmérőjű objektumok 6000 évente egyszer csapódnak csak be a bolygóba.

Az ilyen becsapódások tényleges rögzítése azonban ritkaságszámba megy. Az említett tanulmány készítésekor amatőr csillagászok három villanást rögzítettek a bolygón, amelyekről a kutatócsoport megállapította, hogy aszteroidák voltak. A legutóbbi becsapódás, amelyet Kunihiko Suzuki amatőr csillagász november 15-én rögzített, egyike annak a kevés eseménynek, amelyet a bolygón regisztráltak.

Az ilyen becsapódások fénygörbéinek tanulmányozása meg tudja súgni, mekkora energiát szabadított fel az objektum, így pedig arra is tudnak következtetni, mi volt az, ami becsapódott. Sokan azt gyanítják, hogy a Jupiter szerepet játszik a belső bolygók megvédésében az aszteroidák becsapódásától, és távol tartja tőlünk az üstökösöket és aszteroidákat. Így nem kizárt, hogy egy nagyobb dologról beszélünk.