Sarki fényhez hasonló jelenséget észleltek a Napnál

Cameran Ashraf / Getty Images

Egy friss tanulmány alapján sarki fényhez hasonló jelenséget figyeltek meg a Napnál – írja az Independent. A különleges rádiósugárzás több tízezer kilométerrel a csillag egyik hűvösebb, sötét foltja fölött alakult ki.

„Ez teljesen eltér a tipikus, átmeneti, jellemzően percekig vagy órákig tartó szoláris rádiókitörésektől” – mondta Sijie Yu, a New Jersey-i Műszaki Intézet munkatársa és a csapat tagja. A szakértő hozzátette, a felfedezés révén jobban megérthetik a csillagok mágneses folyamatait.

A Földön a sarki fényt a Napból érkező töltött részecskék és a bolygó magnetoszférájának, illetve a felső légkör molekuláinak interakciója alakítja ki. A jelenség a magnetoszféra sajátos struktúrája miatt jellemző a sarki régiókra – persze esetenként máshol, akár Magyarországon is látható a fény. A folyamat erőteljes, néhány száz kilohertzes rádió-kibocsátást okoz.

A Napnál észlelt sugárzást egy hatalmas napfolt fölött detektálták. Az ilyen régiókban a mágneses mező különösen erős, a kutatók szerint a hasonló területek a földi pólusokhoz hasonlóan kedvező környezetet teremtenek.

A földi sarki fénytől eltérően azonban ezen napfoltok sarkifény-emissziója több százezer kilohertztől nagyjából 1 millió kilohertzig terjedő frekvencián zajlik, ami annak a közvetlen eredménye, hogy a napfolt mágneses mezeje több ezerrel erősebb a Földénél

– nyilatkozta Yu.

Úgy tűnik, a jelenség nem kapcsolódik a napkitörések formájában felszabaduló töltött részecskékhez. Ehelyett a közeli régiókban kialakuló szórványos flerek juttatnak nagy energiájú elektronokat a napfolthoz, így táplálva a sugárzást.