Ez történik, ha túleteti a macskáját

Anita Kot / Getty Images

Nemcsak az emberek, de a háziállatok körében is igen gyakori az elhízás. Egy friss kutatás szerint a házimacskák túltáplálása azonban nemcsak súlygyarapodáshoz, de az emésztés lelassulásához, és a széklettel kapcsolatos negatív változásokhoz is vezethet — írja a ScienceAlert.

Kelly Swanson, az Illinoisi Egyetem táplálkozáskutatója a tanulmány során 11 normál méretű és testsúlyú, ivartalanított macskát vetett alá egy kísérletnek. A macskákat két héten át kereskedelmi forgalomban kapható, kimért tápanyagtartalmú étrenddel etették, mialatt a kutatók alapméréseket folytattak.

Ezután 18 héten át ugyanazt a fajta táplálékot kapták az állatok, de annyit és olyan gyakran ehettek, amennyit és amilyen gyakran csak akartak.

A kiindulási időpontban, valamint 6, 12 és 18 héttel a nem épp „kalóriaszegény diéta” megkezdése után a kutatók széklet- és vérmintákat vettek, valamint a macskák nyakörvére erősített monitorokon keresztül a fizikai aktivitást is pásztázták. Nem meglepő módon, az állatok hízni kezdtek.

Nils Jacobi / Getty Images

Ahogy a macskák többet ettek és nőtt a tömegük, úgy nőtt a testük zsírszázaléka is, miközben csökkent a tápanyagemésztési képességük. A több étel mellett így a macskák többet kakiltak és savasabb székletet produkáltak, ami annak a jele, hogy a táplálék nem emésztődik meg hatékonyan.

Az embereknél az alacsony széklet-pH a szénhidrátok és a zsírok rossz felszívódását jelzi. A mi eredményeink ezzel korrelálnak

mondta a kutató. A mintákat vizsgálva különbségeket fedeztek fel a macskák bélrendszerében élő mikrobák típusaiban a 18 hétig tartó kísérlet után. Emellett a gyomor-bélrendszeri tranzitidő (az étel elfogyasztásától a székletürítésig eltelt idő) is jelentősen csökkent, körülbelül 25 százalékkal.

A szakértők kiemelték, hogy a vizsgált macskák mikrobiomjának egyes változásai ellentmondtak az elhízott embereknél tapasztaltakkal, ami arra utal, hogy ez összetettebb tényezőktől függ, mint a testsúly.

A kutatók jelezték: a túltáplálás elkerülése mellett hasznos lehet, ha a kisállattulajdonosok fizikai és szellemi aktivitáshoz kötik az ételt.

Ennek jó módja lehet, ha szétválasztják az ételt különböző helyekre, vagy ha egy feladat teljesítési után adnak enni.