Sperma és méh nélkül hoztak létre embrióklónt

Oxford Scientific / Getty Images

Spermium, petesejt és méh nélkül, őssejtekből hoztak létre embriómodellt az izraeli Weizmann Intézet tudósai – írja a BBC. A folyamat során létrehozott entitás gyakorlatilag pontos mása egy 14 napos emberi embriónak, amely még olyan hormonok kibocsátására is képes volt, amik pozitív terhességi tesztet produkáltak a laboratóriumban.

Miután a spermium megtermékenyítette a petesejtet, az első hetekben jelentős változások játszódnak le, példaképp ekkor alakul ki egy furcsa sejtegyvelegből az az entitás, amelyet később az ultrahangfelvételen is látható lesz. Rengeteg vetélést, és születési rendellenesség kialakulását datálják erre az időszakra, ám mivel jogilag és etikailag is kérdéses az embriókutatás, keveset tudunk arról, miért alakul ez így. A most létrehozott másolat azonban hasznos lehet a kutatások szempontjából.

A Nature tudományos szaklapban publikált tanulmány szerint az izraeli kutatócsoportnak sikerült egy teljes embriómodellt létrehoznia, amely tartalmazza egy korai embrió valamennyi jellegzetességét. A spermium és a petesejt helyett naiv embrionális őssejteket használtak, amiket arra programoztak át, hogy képesek legyenek a szervezetben bármilyen szövettípussá válni. Ezt követően az őssejteket vegyszerek segítségével négy különböző, az embriók korai állapotában megtalálható sejtcsoportra osztották:

• Magas hengerhámsejtek, azaz a leendő embrió
  • Trofoblaszt, ami a magzatburok külső lemeze és később ebből alakul ki a méhlepény
  • Kis köbhámsejtek, amik az extraembrionális szöveteket alkotják, ezekből lesz a magzatburok
  • Az extraembrionális csíralemez sejtjei

A tudósok a fenti fajtákból 120 sejtet a megfelelő arányban összekevertek, majd vártak. A keveréknek nagyjából az egy százaléka spontán módon el is kezdett összeállni egy, az emberi embrióra emlékeztető struktúrává.

A modelleket 14 napig hagyták fejlődni, mivel a legtöbb országban ez a törvényi felső határa az embriókutatásnak, majd leállították a kísérletet.

Bár rengeteg kérdést vet fel a teszt, úgy tűnik a kutatás segítheti a mesterséges megtermékenyítések hatékonyságát is azáltal, hogy megfigyelhetővé válik, hogy bizonyos embriók miért nem fejlődnek tovább, míg mások meg igen. Ugyanakkor a 99 százalékos kudarcráta egyelőre nem hangzik túl kecsegtetően, így még hosszú út áll az embriókutatások előtt. A kutatók is hangsúlyozták, hogy etikátlan, illegális és valójában lehetetlen lenne terhességet elérni ezekkel az embriómodellekkel, teszi hozzá a hvg.