Több ezer éve mumifikálódott méheket találtak

Andrea Baucon

Több ezer évvel ezelőtt fiatal, begubózott méhek egy csoportja egy fészekbe rekedt, mumifikálódott maradványokat hagyva hátra – írja a Live Science. A felfedezésről beszámoló tanulmány alapján a kaptár az első megkövesedett méhfészek, amelynek belsejében rovarokra bukkantak.

Carlos Neto de Carvalho, a portugáliai Naturtejo Geopark paleontológusa szerint a leletek segítenek jobban megérteni a kaptárakhoz köthető viselkedéseket és azok evolúcióját. A rovarokat olyan kőzetekben találták meg, amelyek mintegy 3000 éve alakultak ki Portugália atlanti-óceáni partjainak közelében.

Az állatok abban a korban éltek, amikor Egyiptomot még fáraók uralták.

A szakértők a mintákat elemezve a gubókban észlelték a méhek maradványait. A kutatók szerint a méhek az Eucerini nembe tartoznak, a kaptárban egy káposztaféle pollenjét is detektálták.

A rovarok egy felszín alatti fészekbe rakták le petéiket, a méhivadékok idővel begubóztak. Az érintett példányok már nem tudtak kikelni, a rovarok egyszerre pusztulhattak el egy hirtelen fagy vagy áradás következtében. A kaptár körül egy oxigénmentes minikörnyezet jöhetett létre, ami hozzájárult a kivételes konzerválódáshoz.