A kutatókat is meglepte, mi történik a Neptunuszon

Getty Images
Három évtized alatt most először figyelték meg a neptunuszi felhők eltűnését.

Amerikai tudósok szerint hiába van rendkívül messze a Naptól a Neptunusz, és ér el hozzá kevés fény a csillagunkból, a napciklus így is hatással van a bolygó működésére – írja a HVG. A naprendszerünk szélén található jeges óriásbolygó felhői az égitest megfigyelésével töltött három évtized során most először tűntek el.

Az Icarus tudományos folyóiratban közzétett tanulmány szerint a felhők gyors, mindössze néhány hónap alatt bekövetkező eltűnése még Imke de Patert, a kaliforniai Berkeley Egyetem tudósát is meglepte. A kutató kollégáival először 2019-ben figyelte meg, hogy a Neptunusz felhői fogyatkoznak. A bolygón jellemzően a légkör felső rétegében találhatók ilyen képződmények, és azok is csak a déli pólus körül láthatók. A felvételek tanulsága szerint a felhők mennyisége még 2023-ra sem tért vissza a korábbi szintre, ami azért is érdekes, mert az aktivitás a korábbi években nem volt sem túl erős, sem pedig elhúzódó.

A kutatók az elemzésekből kinyert adatok alapján végül arra jutottak, hogy a jelenségnek a napciklushoz van köze, ami szakemberek szerint is váratlan felfedezés, hiszen a Neptunusz a Naprendszer külső bolygója, ami olyan messze van a Naptól, hogy a csillag fényének csupán a töredéke ér el oda.

A kutatók adatai alapján a felhősűrűség összhangban van a Nap 11 éves ciklusával, ami során a csillagunk mágneses pólusai megfordulnak. Ez a ciklus szabályozza a napsugárzás kibocsátását, amely a bolygókra is hatással van. A ciklus csúcsán intenzív ultraibolya (UV) sugárzás figyelhető meg, ami nagyjából két évvel később a Neptunuszon fokozott felhőképződéshez vezet. A csúcs után viszont a felhők elkezdenek feloszlani. Mindez azt is befolyásolja, mennyi fényt ver vissza az égitest.