Korábban nem látott betegséget okozott egy macska harapása

Victor Medina-San Andrés / Getty Images

Egy friss tanulmányban egy 48 éves brit férfi esetét mutatják be, akinél egy korábban ismeretlen betegség alakult ki, miután megharapta egy kóbor macska – írja a ScienceAlert. A fertőzés hátterében egy eddig ismeretlen baktérium állt.

A mikroorganizmusra a páciens szervezete hevesen reagált. Alig nyolc órával a többszöri harapás után keze annyira feldagadt, hogy sürgősségi osztályra kellett mennie. A sérüléseket kitisztították és bekötözték, majd tetanuszoltást és antibiotikumokat kapott. Egy nappal később azonban ismét a kórházban volt: a bal kezén a kis- és középső ujja fájdalmasan megnagyobbodott, és mindkét alkarja vörössé és duzzadttá vált.

Az orvosoknak műtétileg el kellett távolítaniuk a sérült szöveteket a sebei körül. Három különböző antibiotikumot is adtak neki intravénásan, és szájon át szedhető készítményekkel küldték haza. Ezúttal szerencsére a kezelés bevált, teljesen felépült.

A szakembereket ugyanakkor foglalkoztatta, hogy mi idézte elő a betegséget. A sérülésekből vett mintákat elemezve egy felismerhetetlen, Streptococcus-szerű organizmust észleltek, ám amikor szekvenálták a mikroorganizmus genomjának egy részét, az nem egyezett egyetlen nyilvántartott törzzsel sem.

Mint kiderült, egy korábban nem dokumentált baktériumra bukkantak.

Az adatok alapján a mikroba a Globicatella nemzetségbe tartozik. A baktérium mintegy 20 százalékban különbözik más rokon törzsektől, például a G. sulfidfacienstől, ez pedig egy új fajra utal.

Mivel a G. sulfidifaciens számos gyakori antibiotikum-típusnak ellenáll, gyakran nehéz kiirtani a szervezetből. Szerencsére az Egyesült Királyságban megtalált baktérium néhány antibiotikumra jól reagált.

A szerzők szerint az eset rávilágít arra, hogy a macskák fel nem fedezett, potenciálisan emberre is átterjedő kórokozókat hordozhatnak. A mikroorganizmusok karmolások és harapások révén juthatnak be a szervezetbe, már csak ezért sem szabad megközelíteni a kóbor példányokat, sérülés esetén pedig nem árt fertőtleníteni a sebet.