Emlős és dinoszaurusz csatáját őrzi egy kövület

Gang Han

Egy új tanulmányban egy olyan dinoszaurusz kövületét mutatják be, amelyet valószínűleg egy emlős támadt meg – írja az MTI. A szerzők szerint a fosszília nagyon jó állapotban maradt fenn, a két, a kréta korban élt állatot egy vulkanikus sárlavina temethette be.

A kövületen kivehető két, egymásba gabalyodott állat: egy emlős, illetve egy jóval hosszabb dinoszaurusz. A kutatók szerint a fosszília egy küzdelmet örökített meg.

Feltételezéseik szerint az emlős támadta meg a dinoszauruszt, erre utal a példány testhelyzete a dinoszauruszon, valamint az, hogy megragadja, harapja áldozatát.

Kevésbé tűnik valószínűnek, hogy az emlős egy már elpusztult dinoszauruszból lakmározott.

Jordan Mallon, az ottawai Kanadai Természettudományi Múzeum munkatársa és a tanulmány társszerzője szerint a lelet azon kevés bizonyítékok egyike, amelyek az emlősök dinoszaurusz-vadászatát igazolják. Az ilyen maradványok megkérdőjelezik azt a korábbi elméletet, amely alapján az őshüllőket a kréta korszakban nem érte számottevő fenyegetés az emlősök felől.

A tudósok szerint a dinoszaurusz egy növényevő Psittacosaurus lujiatunensis lehetett. A példány mintegy 125 millió éve, a korai kréta időszakban élhetett, a teljes csontváz 119,6 centiméter hosszú. Az emlős egy 46,7 centiméteres Repenomamus robustus, ez a ragadozó a kréta kor egyik legnagyobb emlősének számított.

A megkövesedett csontvázakat Kínában találták meg 2012-ben, a Jihszian-formációban, ahol már számos ősi leletre bukkantak.