Újabb város juthat Pompeji sorsára

Getty Images / sestovic

A történelemkönyvekből bizonyára mindenki ismeri Pompeji városának katasztrófáját, azt azonban már bizonyára kevesebben tudják, hogy a dél-olaszországi régióban nem csak a Vezúv jelenthet veszélyt a lakosságra. Hasonló kockázatot jelenthet a magyarul Flegrei-mezők néven ismert Campi Flegrei is, ami mindössze 9 kilométerre fekszik Nápolytól, Olaszország harmadik legnagyobb városától.

A terület nem hasonlít egy tipikus vulkánra, mivel egy 12-14 kilométer átmérőjű mélyedés formájában alakult ki, amit a kutatók kalderának neveznek. Az utolsó kitörését csaknem 500 évvel ezelőttre datálják, azonban az elmúlt évtizedekben egyre nagyobb aktivitást figyeltek meg a vulkanológusok — írja az IFLScience.

Olyannyira, hogy a University College London és az Olaszországi Nemzeti Geofizikai és Vulkanológiai Kutatóintézet (INGV) legfrissebb eredményei szerint

a Flegrei-mezők néven ismert Campi Flegrei területén fekvő települések, így a 80 ezer lelkes Pozzuoli városa lehet a 21. századi Pompeji.

A Nature Communications Earth & Environment folyóiratban megjelent tanulmány szerint az ókor óta lakott Pozzuoli lakosságának talpa alatt alig 3 kilométeres mélységben fortyogó magma lényegében bármikor utat törhet magának a felszín felé. Ezt a feltételezést erősíti az évtizedek óta fokozódó szeizmikus aktivitás és az elmúlt évtizedekben lezajlott 4 méteres talajszint-emelkedés is.

A kutatók megjegyezték, az eredmények semmit sem garantálnak, azonban érdemes felkészülni a cselekvésre. Csak viszonyításképp: amikor a Vezúv Kr. u. 79-ben kitört a Nápolyi-öbölben, a becslések szerint Pompeji és Herculaneum nagyjából 20 ezer embernek adott otthont. Ma a Campi Flegrei kalderát, valamint Nápolyt és környékét becslések szerint több mint 1,5 millió ember lakja. Ezek közül kb. 360 ezer ember él a vulkán tetején.