Ezeknek a hangyáknak a legfájdalmasabb a csípése

Egy friss tanulmány alapján a világ legfájdalmasabb hangyacsípéseit okozó fajok különleges, az áldozat idegsejtjeit megtámadó mérget fecskendeznek be – írja a Live Science. Az Ausztráliában honos pompás fémhangya (Rhytidoponera metallica) és a Közép- és Dél-Amerikában előforduló trópusi bikahangya (Paraponera clavata) mérge remegést, illetve kezelhetetlen és hosszan tartó kínt okoz az emberekben és más emlősökben.

A trópusi bikahangya csípésével már sokan foglalkoztak, több áldozat lövésszerűnek írta le a fájdalmat, angol nyelvterületen ezért bullet antként (lövedékhangyaként) is hivatkoznak a fajra.

Sam Robinson, a Queenslandi Egyetem Molekuláris Biotudományi Intézetének munkatársa és a csapat tagja szerint a csontig hatoló fájdalom akár 12 órán át is kitarthat.

A kutató és társai vizsgálatuk során felfedezték, hogy a hangyaméreg olyan specifikus fehérjéket céloz az idegsejtekben, amelyek a fájdalomérzetben játszanak szerepet. A pompás fémhangya és a trópusi bikahangya toxinja képes az emlősök neuronjaiban az úgynevezett feszültség-függő nátriumcsatornákhoz kapcsolódni.

Ezek a csatornák szabályozzák, hogy mennyi nátrium lépjen be és ki a sejtekből, ami meghatározza a fájdalomjelek hosszát és erősségét, valamint befolyásolja a neurológiai és izomműködést. Számos mérget termelő állat, köztük néhány skorpiófaj olyan venomot választ ki, amely a nátriumcsatornákat célozza. A két hangyafaj mérgétől a csatornák sokáig nyitva maradnak, ami meghosszabbítja a fájdalomérzetet.

Dr Morley Read / Getty Images Trópusi bikahangya.

Ezen mechanizmus magyarázatot ad az extrém fájdalomra, annak kialakulásában viszont egyéb tényezők is szerepet játszhatnak. A kutatók úgy gondolják, friss eredményeik segítenek jobban megérteni a fájdalom molekuláris szintjét, és ezáltal a kezeléshez is hozzájárulnak.