Elveszett, ősi világot találtak

Egy új tanulmányban a szakértők egy egészen különleges leletegyüttest, egy 1,6 milliárd éves elveszett világot mutatnak be – írja az IFLScience. A fosszília megkövesedett zsírokból áll, amelyek eddig ismeretlen organizmusok egy egész közösségétől származnak. Ezek a baktériumoknál komplexebb élőlények a tengerekben voltak jelen nagy számban, és komolyan befolyásolták a korabeli Föld ökoszisztémáját.

Úgy véljük, ezek lehettek az első ragadozók a Földön, amelyek baktériumokra vadásztak, illetve felfalták azokat

– mondta Jochen Brocks, az Ausztrál Nemzeti Egyetem munkatársa és a csapat tagja.

A kutatók által protoszterol biótának nevezett organizmus-összesség tagjai sokban különböztek a mai, gombákat, növényeket, egysejtűeket és állatokat is magába foglaló eukarióták csoportjától. Ennek oka az, hogy a korszakban jóval alacsonyabb volt az oxigénszint. A protoszterol megnevezés arra utal, hogy ezen ősi mikroorganizmusok protoszteroidokat állítottak elő.

A szakértők olyan megkövesedett zsírokat vizsgáltak, amelyek mintegy 1,6 milliárd éve keletkeztek a mai Ausztrália Északi területén. Ezekben olyan kémiai jelekre bukkantak, amelyek azt sugallták, hogy a molekulák az utolsó közös eukarióta ősöktől származhatnak – a gombák, növények és állatok mind ezekből a korai élőlényekből fejlődhettek ki.

Orchestrated in MidJourney by TA 2023 / CC BY

Az ősi mikrobiális világok tanulmányozása egyáltalán nem egyszerű, a mostanihoz hasonló eredmények ezért igen értékesek. A kutatók azt remélik, hogy lézer és ultranagy felbontású tömegspektrométer segítségével alaposabban is megvizsgálhatják a korai eukariótákat.