Szuperföldeket találtak egy közeli rendszerben

Egy friss tanulmányban egy nemzetközi csoport két új szuperföld felfedezéséről számol be – írja a Phys.org. Az exobolygókat a NASA TESS műholdjának segítségével találták meg a TOI-2095 jelű, M típusú törpecsillagnál. Az objektumok valamivel nagyobbak a Földnél, keringési idejük pedig kifejezetten rövid.

A TESS a Naphoz közeli legfényesebb csillagok közül mintegy 200 ezret vizsgál azzal a céllal, hogy exobolygókat detektáljon a környékükön. Eddig 6400 jelöltet (TESS Objects of Interest, azaz TOI) mutatott ki, ezek közül 330 létezését tudták megerősíteni. A közelmúltban Felipe Murgas, a spanyolországi La Laguna-i Egyetem munkatársa és kollégái két újabb bolygó létezését bizonyították be. A kutatók fotometriai megfigyelésekkel és radiálissebesség-mérésekkel megállapították, hogy a TOI-2095 fénygörbéjén látható jelek bolygóktól származnak. A csillag kozmológiai mércével igen közel, 137 fényévre fekszik.

Darryl Fonseka / Getty Images

A csillaghoz közelebb, attól mintegy 0,1 csillagászati egység távolságban lévő exobolygó a TOI-2095 b jelölést kapta, az égitest nagyjából 25 százalékkal nagyobb a Földnél, keringési ideje pedig 17,66 nap. A TOI-2095 b egyensúlyi hőmérséklete megközelítőleg 73 Celsius-fok, míg tömege legfeljebb 4,1-szerese a Földének.

A rendszer második bolygója, a TOI-2095 c körülbelül 1,33 földsugarú, és 28,17 nap alatt kerüli meg csillagát attól mintegy 0,137 csillagászati egység távolságban. A TOI-2095 c egyensúlyi hőmérséklete mintegy 23 Celsius-fok, maximális tömege pedig 7,4 földtömeg.

Maga a TOI-2095 csillag mintegy 56 százalékkal kisebb méretű és tömegű, mint a Nap. Az objektum nagyjából egymilliárd éves lehet.

A szakértők arra jutottak, hogy a két új égitest közel van a TOI-2095 lakható zónájának belső pereméhez, ebben a régióban elvileg fennmaradhat a bolygókon a folyékony víz, ami mai tudásunk szerint elengedhetetlen az élet számára.

A kutatók úgy gondolják, a későbbiekben érdemes tovább figyelni az objektumokat.