Meglepő anyagra bukkantak egy távoli bolygón

MARK GARLICK / SCIENCE PHOTO LIBRARY via Getty Images

A Kínai Nemzeti Csillagászati Obszervatórium kutatóinak sikerült megtalálnia az eddigi legnehezebb elemet a naprendszerünkön kívüli bolygók körében. A MASCARA-4 elnevezésű exobolygónak, amelynek súlya egyébként háromszor nagyobb, mint a Jupiteré, jelentős mennyiségű szamáriumra bukkantak – írja az IFLScience.

A periódusos rendszer 62-es rendszámú tagja egy, az ónnál kicsit gyakrabban előforduló ritkaföldfém, amelyeket szinte minden csillag és bolygó születésétől fogva tartalmaz. Dr. Wei Wang, a kutatás egyik szerzője szerint így a kérdés már csak az, hogy miért van olyan nagy mennyiségben az exobolygó légkörben, hogy ilyen könnyen kimutatható legyen.

Míg a szamárium a legnehezebb ismert elem, amelyet egy exobolygó légkörében felfedeztek, a bolygó egy másik egyedülálló tulajdonsággal is bír: rubídiumot találtak rajta.

Ez az első alkalom, hogy ezt az elemet egy exobolygó légkörében kimutatták. A kutatócsoport emellett megerősítette, hogy magnéziumot, kalciumot, krómot, vasat, illetve báriumot, titániumot, és nagy valószínűleg szkandiumot is észleltek.

A titán jelenléte azért érdekes, mert korábban már kimutatták a Jupiter légkörében titán-oxid formájában, ózonszerű rétegekbe rendeződve. A szamárium kapcsán a kutatók közölték, a földi levegőben az elem oxigénnel és vízgőzzel képes reakcióba lépni, ami arra utal, hogy ezek az anyagok hiányozhatnak az exobolygóról. A kutatócsoport a chilei Very Large Telescope segítségével jutott a nem mindennapi eredményre.