Korábban nem látott anyagot hozott létre egy villámcsapás

Egy új tanulmány alapján korábban nem látott ásvány alakult ki, miután egy villám 2012-ben elpusztított egy fát a floridai New Port Richey-ben – írja az IFLScience. A telek tulajdonosai az eset után eladták a közelben keletkezett 500 grammos olvadt kőzet- és talajdarabot, ekkor még nem sejtették, hogy tudományos szenzációval van dolguk.

Szerencsére a vevő egy kutató volt, aki megvizsgálta az árut, és olyan oxidációs állapotban lévő foszfort fedezett fel, amelyhez hasonlót a természetben, földi ásványokban még nem találtak.

„Amikor a villám belecsap egy fába, a talaj jellemzően kirobban, a környező fű pedig elpusztul, heget képez, és elektromos kisülést küld a közeli kőzetbe, talajba és homokba, ami fulguritokat, más néven villámköveket alakít ki” – mondta Matthew Pasek, a Dél-Floridai Egyetem munkatársa és az anyagot felfedező szakember. A fulguritokra gyakran meglepő kémiai összetétel jellemző.

Mark Newman / Getty Images

A kutatók a New Port Richey-i leletet elemezve korábban nem ismert, színes, kristályos anyagra bukkantak. Az analízis alapján a kémiai képlet CaHPO3, de a fulgurit némi vasat is tartalmaz. Az anyagban a foszfor eddig nem látott oxidációs állapotban van jelen, amelyet laboratóriumi körülmények között, 1000 Celsius-fokon sem sikerült reprodukálni.

A szakemberek úgy vélik, hogy a korai Földön gyakori volt a foszfor villámok általi redukciója, a fulguritok ráadásul egyes meteoritokban észlelt ásványokkal is hasonlóságokat mutatnak. A floridai anyag további érdekessége, hogy ugyan sok fulgurit tartalmaz fém- és szilíciumgömböket, az új példányban ezek viszont mintegy tízszer nagyobbak, mint a korábban látott legnagyobb ilyen gömbök. A golyócskák akkor keletkezhettek, amikor elégtek a vasoxiddal borított gyökerek.