Új gyógymódot találhattak a szívbetegségek kezelésére

Science Photo Library / Getty Images

Az úgy nevezett fotobiomodulációs (PBM) fényterápia lassíthatja a szív öregedését, és késleltetheti a szív- és érrendszeri betegségek, a stroke, valamint a magas vérnyomás kialakulásának kockázatát – írja az Interesting Engineering.

A Buffalo Egyetem kutatóinak erről szóló friss tanulmánya középkorú egereken tesztelte a hatást. A kutatók fókuszált fényforrás helyett egy egyszerű fali LED-et használtak, hogy az egereket közeli infravörös fénynek tegyék ki. A dózist heti öt napon át, napi két percig kapták az egerek, alacsony intenzitással. A kísérlet végeztével a kutatók megállapították, hogy a PBM-terápia alkalmazása fokozta a szívműködést és csökkentette a szívfal vastagságát.

Az egerek egyik csoportját genetikailag úgy módosították, hogy súlyos szívbetegségük alakuljon ki, ami jellemzően halálhoz vezet. A kezelés következtében azonban sikerült megállítani a betegség súlyosbodását. A legérzékenyebb csoportban 100 százalékos volt a túlélési arány, szemben a tipikus 43 százalékos túlélési aránnyal.

A vizsgálat kimutatta, hogy a kezelés a transzformáló növekedési faktor béta fehérjének (TGF-β1) termelésével függött össze. Ez az anyag kritikus jelentőségű az ember egészségének szempontjából, különösen az életkorral összefüggő betegségek esetében. A terápiának azonban korlátjai is vannak: csak akkor hatékony, ha megfelelő fényhullámhossz, intenzitást és expozíciós időtartam mellett alkalmazzák.