Tudomány

Elképesztő, mennyi időt töltünk szépítkezéssel

Egy nemzetközi kutatócsoport minden eddiginél átfogóbb tanulmányt készített fajunk megjelenést javító viselkedéséről – olvasható a Phys.orgon megjelent közleményben.

Az eredmények alapján az emberek világszerte átlagosan napi négy órát töltenek szépítkezéssel.

A megjelenésről való gondoskodás nem nemfüggő, az idősebbek pedig ugyanannyit aggódnak küllemük miatt, mint a fiatalabbak. A vonzerőt fokozó magatartás legerősebb indikátora a közösségimédia-használat.

A szépség mindig is nagyon fontos volt fajunk számára, már a legősibb emberek is használtak pigmenteket, hogy feldíszítsék bőrüket. Az idők során megannyi módszer született megjelenésünk módosítására, egyes szakértők szerint a szépítkezés iránti hajlam a főemlősök önápoló viselkedésétől eredeztethető.

Evolúciós szempontból a jelenség a pártaláláshoz kötődhet. Az előnyösebb külső jobb egészséget és genetikát sugároz, ami növeli az utódok sikerének esélyét, ez alapján pedig elvileg a fiatal nők számára lehet a legfontosabb a szépítkezés.

A viselkedés okára persze számos egyéb elmélet létezik, van olyan szakértő, aki úgy véli, hogy a megjelenés a fertőző betegségek által leginkább sújtott területeken kiemelten jelentős. Ezeken a helyeken társadalmi szemszögből rendkívül fontos az egészség látszata.

Sokaknak fontosak a lájkok

Marta Kowal, a Wrocławi (Boroszlói) Egyetem munkatársa és kollégái különböző hipotéziseket felhasználva próbálták megjósolni, hogy mely faktorok hatnak leginkább a megjelenést javító viselkedésekre. A csapat 93 ország több mint 93 ezer lakójának adatait vizsgálta meg, az alanyok igen sokszínű csoportot alkottak.

Az eredményekből kiderült, hogy a férfiak és a nők naponta átlagosan négy órát töltenek olyan tevékenységekkel, amelyek külsejük javítását célozzák. Ezek az aktivitások nem korlátozódnak a sminkelésre, többek között a testhigiéniára való odafigyelés, a testmozgás vagy egy bizonyos diéta betartása is szépítkezésnek számít, feltéve, ha az nem kifejezetten az egészségfokozást célozza.

Willie B. Thomas / Getty Images

Az adatokból az is kiviláglott, hogy az idősebb személyek közel annyi időt töltenek szépítkezéssel, mint a fiatalok, egy-egy párkapcsolat elején pedig az emberek jellemzően több időt fordítanak vonzerejük fokozására. Az adott ország fertőzöttsége nem hatott a viselkedésre; a súlyos, fertőző betegségen átesett személyek ugyanakkor nagyobb eséllyel szépítkeztek többet.

Azokban a régiókban, ahol komoly a nemek közötti egyenlőtlenség, a nők többet foglalkoztak külsejükkel. Azon individualista kultúrák, amelyek az egyéni, nem pedig a kollektív teljesítményt értékelik inkább, szintén hangsúlyosabb volt a fizikai vonzerő fokozása.

A publikáció alapján a közösségi média használata a legerősebb előrejelzője a szépséget növelő magatartásformáknak.

Az aktív felhasználók, különösen azok, akik irreális szépségstandardokra törekednek, és aggódnak, ha kevesebb lájkot kapnak képeikre, több időt fordítanak megjelenésük javítására.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik