Titokzatos objektumot figyeltek meg galaxisunk közepén

Galaxisunk közepén fekszik a Sagittarius A*, egy feltételezett szupermasszív fekete lyuk, amely 4,6 millió naptömegű. A fekete lyuk körül számos csillag és furcsa objektum kering, utóbbiak közé tartozik az X7. Egy friss tanulmány alapján lehetséges, hogy az objektumot 15 éven belül elnyeli a Sagittarius A* – írja az IFLScience.

A kutatók nagyjából 20 éve figyelik az X7-et, amely korábbi feltételezések szerint egy gázfelhő. Változó formája arról árulkodik, hogy nem teljesen szilárd, a fekete lyuk gravitációja pedig jelentősen befolyásolja. A szakértők most azt gyanítják, hogy az X7 két csillag ütközésével született meg.

Az objektum nagyjából 50 földtömegű, és 170 év alatt kerüli meg a Sagittarius A*-ot. A csapat úgy véli, hogy az X7 nem lesz képes befejezni mostani körét, és még a mi életünkben megsemmisül.

Az objektum 2036-ban lesz a legközelebb a fekete lyukhoz, ekkor valószínűleg elkapja majd a Sagittarius A*.

Mark Morris, a Los Angeles-i Kaliforniai Egyetem (UCLA) munkatársa és a csapat tagja szerint arra számítanak, hogy a fekete lyuk árapályi ereje végül szét fogja szaggatni az X7-et.

MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY / Getty Images

A szakértők korábban úgy gondolták, hogy egy G objektumról van szó, ezek galaxisok közepénél találhatóak, és gázfelhőknek tűnnek, de csillagként viselkednek. Az X7 viszont túl gyorsan változik ahhoz, hogy ilyen típusú objektum legyen. „Ebben a régióban egyetlen más objektum sem mutatott ilyen szélsőséges evolúciót” – emelte ki Anna Ciurlo, az UCLA kutatója. A szakértő szerint az X7 eredetileg üstökösszerű alakot öltött, ekkor úgy hitték, a csillagszelek vagy a fekete lyukból származó részecskék formálják. A megfigyelés 20 éve alatt azonban egyre hosszabbá vált.

A különös objektumra több magyarázat is van. Ciurlo szerint nem kizárható, hogy két csillag összeolvadásából hátramaradt porról és gázról van szó, maga az új csillag ezen héj mögött rejtőzhet. Az égitestből kilökődő gáz alkothatja az X7-szerű objektumot. „Ez egy igen zűrzavaros folyamat: a csillagok egymás körül keringenek, közelebb kerülnek egymáshoz, összeolvadnak, az új csillag pedig egy por- és gázfelhőben rejtőzik el”- nyilatkozta Ciurlo. Egy másik lehetőség, hogy a felhő egy fiatal csillagból származik.