Villanásokat figyeltek meg csillagunkon

Egy új tanulmányban a szerzők olyan villanásokat mutatnak be, amelyek csillagunkon alakulnak ki – írja a Live Science. A jelenségekről egyelőre keveset tudni, a kutatók azonban úgy vélik, hogy segíthetnek előre jelezni a naplégkör egy-egy részének hirtelen kifényesedéseit, az úgynevezett flereket.

KD Leka, a NorthWest Research Associates (NWRA) munkatársa és kollégái a NASA Solar Dynamics Observatory (SDO) napfigyelő műholdjának közel egy évtizedet felölelő adatait elemezték. A villanásokat földi eszközökkel már az 1970-es és 1980-as években is detektálták, így rengeteg anekdotikus bizonyíték állt rendelkezésre.

A szakértők az SDO révén napfoltokat vizsgáltak, ezeknél a sötétebb régióknál csillagunk mágneses mezeje különösen aktív. Amikor az eltorzult mágneses terek visszaugranak eredeti formájukba, nagy mennyiségű energia távozik a Napból.

Science Photo Library – SCIEPRO / Getty Images

Az esemény vagy flerként vagy koronakidobódásként jelentkezik, előbbinél a töltött részecskék néhány percen belül, utóbbinál pedig napok alatt képesek elérni a Földet.

Mindkét jelenség képes geomágneses vihart előidézni bolygónkon, ami extrém esetben károsíthatja az űreszközöket és az elektromos hálózatokat.

Éppen ezért igen fontos lenne, hogy pontosabbá váljanak az űridőjárás-előrejelzések.

Lekáék arra jutottak, hogy a flerek előtt gyakran szikraszerű felvillanások alakulnak ki. Érdemes hozzátenni, hogy a villanások önmagukban még nem segítik az előrejelzést, elemzésükkel viszont a kutatók jobban megérthetik csillagunkat. A jelenségekkel kapcsolatban még rengeteg a megválaszolatlan kérdés, ezért további vizsgálatok szükségesek.