Újabb lenyűgöző képet készített a James Webb űrtávcső

Egy új tanulmány alapján a James Webb űrtávcső (JWST) adatainak köszönhetően kiderült: valójában két objektum egy korában egyetlen galaxisnak nézett fénypont – írja az IFLScience. Az MACS0647-JD jelű rendszer igen ősi, most észlelhető sugárzása mindössze 400 millió évvel az ősrobbanás után keletkezett.

Az MACS0647 egy hatalmas galaxiscsoport, tömege olyan óriási, hogy meghajlítja a téridőt, úgynevezett gravitációs lencsét hozva létre. Ennek következtében a Föld felől nézve a csoportosulás mögötti objektumok nagyobbnak tűnnek. A Hubble űrteleszkóp tíz éve ezt felhasználva detektálta egyetlen vörös objektumként az MACS0647-JD-t.

Dan Coe, a John Hopkins Egyetem és az Európai Űrügynökség munkatársa szerint a lencse révén három, JD1, JD2 és JD3 jelű, nyolcszorosan, négyszeresen, illetve kétszeresen felnagyított kép látható.

A JWST végül két objektumot tudott megkülönböztetni.

Hogy ezek éppen összeolvadó galaxisok, vagy két csillagcsoport egyetlen rendszerben, azt egyelőre nem sikerült kideríteni.

SCIENCE: NASA, ESA, CSA, STScI, and Tiger Hsiao (Johns Hopkins University) IMAGE PROCESSING: Alyssa Pagan (STScI)

Tiger Yu-Yang Hsiao, a John Hopkins Egyetem kutatója hozzátette, színbeli különbség is felfedezhető: míg az egyik objektum kékes, a másik vörösesebb. A szakértő szerint a kék alig tartalmaz port, esetében a csillagformálódás új, a kisebb, vörös objektumban azonban több a por, és öregebb is. Valószínűleg tömegük is eltérő.

A James Webb űrteleszkóp sokkal érzékenyebb elődjeinél, így a Hubble-nél. Adatai révén a kutatók páratlan részletességű megfigyeléseket folytathatnak, alaposabban megismerve az univerzum titkait, például a galaxisok fejlődését.