Kristályokkal teli dinótojásokat találtak

Két ágyúgolyó méretű, kristályokkal teli dinoszaurusztojást fedeztek fel a kelet-kínai Anhui tartományban – írja a Live Science.

A két kövület egy korábban ismeretlen fajtól származik, belsejükben pedig kalcit található.

A késő kréta idejből, Kínában számos dinoszaurusztojás konzerválódott.

Eredetileg három tojást emeltek ki, ezek közül egy elveszett. A maradványok alapján egy új fajt írtak le, ez a Shixingoolithus qianshanensis, amely egyelőre csak tojásai alapján ismert. A kutatók szerint a kövületek szinte teljesen szferoid formájúak, ágyúgolyó méretűek, 105-137 milliméter hosszúak és 99-134 milliméter szélesek. Az egyik tojás eltört, így láthatóvá váltak a benne lévő kristályok.

Ayeshea Bah / EyeEm / Getty Images Illusztráció.

A kalcit egy karbonátásvány, amely gyakori a madarak és dinoszauruszok tojásában. Az anyag akkor alakul ki, amikor a csontokat, fogakat és körmöket erősítő kalcium-karbonát leválik a tojáshéj szerkezetétől, és lassan növekvő kristályok formájában lerakódik a belső felületre.

Korábban is felfedeztek már olyan tojásokat, amelyek a Shixingoolithus nemhez köthetőek, azok egy másik fajtól maradtak hátra. A csoport valószínűleg az Ornithopoda része volt, ide csőrös, növényevő, általában két lábon járó dinoszauruszok tartoztak. Ezen fajok a triász végén jelentek meg, és a kréta végéig, a dinoszauruszok 66 millió évvel ezelőtti tömegkihalásáig léteztek.