Lenyűgöző fotókat készített a James Webb űrtávcső a Jupiterről

NASA, European Space Agency, Jupiter Early Release Science team. Image processing: Ricardo Hueso [UPV/EHU] and Judy Schmidt

Bemutatták a James Webb űrtávcső (JWST) Jupiterről készített legújabb képeit – írja a Phys.org. A július 27-én született infravörös felvételeket utólag színezték ki, hogy jobban kirajzolódjanak a bolygó különleges vonásai.

A fotókon a Nagy Vörös Folt nevű légköri formáció, illetve a sarki fények is kivehetőek.

Az egyik széles látószögű képen a Jupiter, annak halvány gyűrűi, illetve két kisebb holdja, az Amalthea és az Adrastea is láthatóak. „Soha nem láttuk még így a Jupitert. Egészen hihetetlen az egész” – mondta Imke de Pater, a Berkeley-i Kaliforniai Egyetem munkatársa és a megfigyelést végző csapat egyik vezetője. A szakértő hozzátette, nem számítottak rá, hogy ilyen jól sikerül a fotó.

A képeken számos légköri jelenség felfedezhető. De Pater szerint ezek közül sokat már korábban megfigyeltek, a JWST infravörös adatai azonban új perspektívát jelentenek.

Thierry Fouchet, a Párizsi Obszervatórium kutatója és a csapat másik vezetője kiemelte: a felvételek jól szemléltetik a NIRCam (Near Infrared Camera) érzékenységét és dinamikatartományát. A képeken a Jupiternél jóval sötétebb gyűrűrendszer, valamint a 200, illetve 20 kilométer átmérőjű Amalthea és Adrastea is kivehető.

A James Webb űrteleszkóp adatainak feldolgozásában a kaliforniai Modestóban élő Judy Schmidt is részt vett. Az amatőr kutató korábban a Hubble és más távcsövek információival is dolgozott.