Ez volt minden idők egyik legbrutálisabb ragadozója

Egy új tanulmányban a szakértők a földtörténet egyik legfélelmetesebb ragadozóját, az óriásfogú cápát (Otodus megalodon) vizsgálják – írja az AP News. A csapat arra jutott, hogy az évmilliókkal ezelőtt kipusztult faj néhány harapással egy kardszárnyú delfin méretű prédát is képes volt felfalni.

A kutatók kövületek felhasználásával hozták létre a megalodon háromdimenziós modelljét. Az eredmények alapján a ragadozó 16 méter hosszúra és 70 tonnásra nőhetett meg, hatalmas, akár 2 méter szélesre is kinyíló állkapcsával nagy méretű zsákmányokat tudott elkapni. A faj sokkal gyorsabb volt a mai cápáknál, és képes lehetett óceánokon át vándorolni.

John Hutchinson, a Royal Veterinary College munkatársa és a csapat tagja szerint a megalodon egy igazi szuperragadozó volt, amely valósággal uralta az ökoszisztémát.

Catalina Pimiento, a Zürichi Egyetem és a Swansea-i Egyetem szakértője szerint a kutatók csak nehezen tudtak világos képet alkotni az óriásfogú cápáról. Ennek oka az, hogy a faj csontváza porcból épült fel, amely nehezen fosszilizálódik.

Mark Kostich / Getty Images Egy megalodon és egy fehér cápa foga.

A csapat számára tehát kevés kövület volt elérhető. Az egyik leletegyüttes egészen kivételes, és több csigolyát is tartalmaz, a maradványokat az 1860-as évek óta Belgiumban őrzik. Emellett fogakat is elemeztek, az adatokat pedig a modern fehér cápák információival egészítették ki. A kutatók úgy gondolják, hogy a megalodon még más, magasabb szintű ragadozókra is vadászhatott.

A faj megközelítőleg 23 millió éve jelent meg, és 2,6 millió éve tűnt el. Az állat kihalásának oka vitatott, egy idén publikált tanulmány alapján a fehér cápák felemelkedése is hozzájárulhatott a bukásához.