Hatalmas kürtőket találtak az óceán fenekén

Egy, a közelmúltban megjelent tanulmányban Jill McDermott, a Lehigh Egyetem munkatársa és kollégái különleges formációkat mutatnak be – írja a Live Science. A kutatók robotizált tengeralattjárókat küldtek a Csendes-óceánba, nagyjából 2,5 kilométeres mélységbe, és hatalmas kiterjedésű, magas hidrotermális kürtőkre bukkantak. A formációkat egy olyan helyen figyelték meg, ahol egyébként nem számítottak jelenlétükre.

A kandeláberszerű természetes kémények 10-12 méter magasak.

A kürtőkből sötét, ásványi anyagokban gazdag, 368 Celsius-fokos víz távozik, ez arra utal, hogy a környéken vulkánkitörés történhet az elkövetkező években.

Ralph White / Getty Images Illusztráció.

A kürtőmező a nyugat-mexikói partoktól mintegy 320 kilométerre található a Csendes-óceán keleti óceáni hátságában. Daniel Fornari, a Woods Hole Oceanográfiai Intézet szakértője és a csapat tagja szerint a mező nagyon aktív, mérete és kiindulási hőmérséklet pedig nagyobb, mint bármely hasonló, az elmúlt 30 évben vizsgált mezőnek a régióban.

A térségre heves vulkanizmus jellemző. Bár a környéken több hidrotermális kürtő is ismert a hátság tengelyénél, a lemezhatár közelében, a mostaniak az eddigiektől meglehetősen távol kerültek elő. Az új formációk ráadásul szokatlanul közel helyezkednek el egymáshoz. A kutatók úgy gondolják, hogy ezek a kürtők máshonnan szerzik a hőjüket, mint a lemezhatárokhoz közelebbi társaik.

A felfedezés azt sugallja, hogy sokat kell még tanulnunk a hidrotermális kürtőkről. Ezek a formációk már csak azért is érdekesek, mert környezetükben gyakran egyedi ökoszisztémák alakultak ki.