Kivételes eredményt ért el egy kísérleti rákterápia

Egy új rákterápiás eljárás vizsgálata során az összes alany teljes remissziót tapasztalt – írja az IFLScience. A kezelésnek köszönhetően sikerült elérni, hogy a vastag- vagy végbélrákban szenvedő résztvevőknek ne kelljen kemoterápián, sugárterápián vagy műtéten átesniük. Dr. Luis A. Diaz Jr., a Memorial Sloan Kettering Cancer Center munkatársa és az eredményekről beszámoló tanulmány egyik szerzője a The New York Times-nak azt mondta, ez lehet a rákkutatás történetének első ilyen sikere.

Az új rákterápiák tesztjei sokszor alakulnak biztatóan, a rákos betegségek és a páciensek ugyanakkor sokszínűek, egy-egy kezeléstípus nem mindenkinek válik be. Az, hogy egyazon kísérleti terápia ilyen jól szerepeljen, különleges eredménynek számít.

Az érintett gyógyszer egy anti-PD-1 monoklonális antitest, a dosztarlimab. A PD-1 fehérje a daganat felszínén kifejeződő PD-L1-gyel alkot komplexet, olyan védőpajzsot hozva létre, amely megóvja a tumorsejteket az immunrendszertől. A PD-1 fehérje alapvetően fontos, mert megakadályozza, hogy a T-sejtek egészséges sejteket is megtámadjanak, a rákos sejtek azonban kihasználhatják ezt a védelmi mechanizmust. Ezt felismerve a szakértők egy ideje próbálnak olyan immunterápiákat kidolgozni, amelyek a PD-1-et veszik célba.

sukanya sitthikongsak / Getty Images

A klinikai vizsgálat második fázisában 16, DNS mismatch-reparáció-hiányos vastag- és végbélrákban szenvedő páciens vett részt. A tanulmány megírásakor közülük négyen még nem végeztek a kezeléssel.

A kutatók meglepetésére a terápia befejezése után a 12 beteg egyikénél sem volt detektálható a rák.

12 hónappal később a résztvevőknél nem újult ki a betegség. Súlyos mellékhatások nem jelentkeztek, az alanyok a leggyakrabban bőrkiütést vagy fáradtságot tapasztaltak.

Bár az eddigi adatok mindenképp ígéretesek, további vizsgálatokra lesz szükség, mire az eljárást széles körben alkalmazhatják.