Lassan mozgó hullámokat észleltek a Föld mélyén

Bolygónk mélyén, a külső magban az olvadt vas és nikkel mozgása hozza létre a mágneses mezőt, amely elengedhetetlen védelmet nyújt az élet számára a kozmikus sugárzással szemben. A mágneses térrel kapcsolatban még rengeteg a megválaszolatlan kérdés.

Egy új tanulmányban Nicolas Gillet, az Université Grenoble Alpes munkatársa és kollégái olyan mágneses hullámokat mutatnak be, amelyek a külső mag felszínén, a köpeny határán mozognak – írja az IFLScience.

A hullámok lassan, 1500 kilométer per éves sebességgel haladnak, és nagyjából hét év alatt érnek körbe.

Gillet szerint a geofizikusok régóta feltételezték az ilyen hullámok létezését, de úgy gondolták, hogy sokkal tovább tartanak. A csapat most nem földi műszerek információit vizsgálta, hanem űrből gyűjtött adatokat elemzett.

TUMEGGY/SCIENCE PHOTO LIBRARY / Getty Images

Az információk az Európai Űrügynökség Swarm missziójából, illetve a korábbi német Champ és dán Ørsted küldetésekből származtak. A Swarmhoz három műhold tartozik, amelyek képesek mérni a földmag mágnesességét, illetve a bolygó egyéb régióiból és az űrből származó jeleket.

Úgy tűnik, a hullámok az Egyenlítőnél a legerősebbek, és a bolygó forgástengelye mentén oszlopokba rendeződnek. Ahogy a Coriolis-erő hatással van a folyadékok mozgására az Egyenlítőtől északra és délre, úgy a hullámok is egyfajta mágneses Coriolis-mozgást mutatnak.

Gillet szerint a hullámokat a folyékony magban lévő zavarok alakíthatják ki. Mint hozzátette, valószínűleg léteznek még hasonló, de hosszabb időtartamú hullámok is.