Megtalálták a dinókat kipusztító aszteroida több áldozatát

MARK GARLICK / SCIENCE PHOTO LIBRA / SPB / Science Photo Library via AFP
Bemutatják az első dinoszauruszkövületet, ami a 66 millió évvel ezelőtti aszteroida-becsapódáshoz kapcsolható.

Egy kitűnő állapotban megmaradt, megkövesedett dinoszauruszlábról van szó, amelyen bőr is maradt, 2019-ben fedezték fel az Egyesült Államokban, Észak-Dakotában a Tanis fosszilis lelőhelyen számos más lelettel együtt. Tudósok szerint a tanisi leletek ahhoz a naphoz köthetők, amikor 66 millió évvel ezelőtt az óriási aszteroida becsapódott a Földbe, a katasztrófa vezetett a dinoszauruszok tömeges kihalásához. A láb egy thescelosaurushoz tatrozott, ennek a dinoszaurusznak a bőréről korábban nem volt adat, de a lelet bizonyítja, hogy pikkelyes volt, és nem tollas. A fosszília alapján

az állat lába hirtelen szakadt le, mivel betegségnek vagy harapásnak nincs nyoma, és a dinoszaurusz valószínűleg azonnal elpusztult. A tanisi feltáráson halak maradványait is megtalálták, amelyek a becsapódás törmelékét lélegezték be. A leletek közé tartozik egy fadarabbal felnyársalt fosszilis teknős, kisemlősök maradványai, és az általuk készített odúk, egy szarvas triceratopsz bőre, egy pteroszaurusz embriója a tojásában, valamint egy darab magából a becsapódott aszteroidából is – írja az MTI.

A BBC három éven át forgatott Tanisban, a dokumentumfilmen David Attenborough számol be a felfedezésről, és számos olyan leletet is bemutat, amelyek először kerülnek nyilvánosságra. Ezek között látható majd a rendkívüli dínólábkövület is. Az már széles körben elfogadott, hogy 66 millió éve egy nagyjából 12 km átmérőjű, űrből érkezett kőzet csapódott be bolygónkba, ami a legutóbbi tömeges kihalást okozta. A becsapódás helye a Mexikói-öbölben volt, mintegy 3000 kilométerre Tanistól, de a pusztítás itt is tetten érhető.