Új bolygóra bukkantak a szomszédos rendszerben

Egy új tanulmányban a szerzők azt írják, újabb bolygóra bukkanhattak a Naphoz legközelebbi csillagnál, a a Proxima Centaurinál – számol be az MTI a The Guardianre hivatkozva. Az égitest egynegyed földtömegű, és csillagához szélsőségesen közel, a Merkúr és a Nap távolságának tizedére kering.

Az objektumot a Proxima Centauri mozgásának kis imbolygásait elemezve fedezték fel, az ingadozást a csillag körül keringő égitest gravitációs vonzása okozza. Az Európai Déli Obszervatórium (ESO) chilei Nagyon Nagy Távcsövével (Very Large Telescope, VLT) végzett megfigyelések arra utalnak, hogy a bolygó ötnaponta kerüli meg csillagát.

Joao Faria, a portugál Asztrofizikai és Űrtudományi Intézet munkatársa és a csapat tagja szerint a felfedezés azt mutatja, hogy legközelebbi szomszédunk teli van érdekes új bolygókkal, és közelsége miatt folytatni lehet a vizsgálatát. A kutatók úgy vélik, hogy a bolygó mintegy 4 millió kilométerre kering a Proxima Centauritól, vagyis a lakható zónánál közelebb – lakható zónának azt a régiót nevezik egy csillag körül, ahol fennmaradhat a folyékony víz.

A Proxima d-nek elnevezett bolygó a harmadik és  a legkönnyebb, amelyet a naprendszerünktől mintegy 4,2 fényévre található Proxima Centauri körül felfedeztek.

Két bolygót már korábban észleltek, az egyik a Proxima b, egy Földhöz hasonló tömegű égitest 11 napos keringési idővel. A másik a Proxima c, amelyik öt év alatt tehet meg egy kört csillaga körül.

MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY / Getty Images

Az új bolygó első jeleit 2020-ban észlelték, amikor azért figyelték a rendszert, hogy igazolják a Proxima b létezését. A mérések a csillag mozgásában kimutattak egy gyenge jelet, amely a Proxima Centauri körül ötnaponta keringő bolygó miatt keletkezhetett. Az ESO Espresso nevű műszerével végzett megfigyelések megerősítették a csillagászok sejtését: egy bolygó okozta a jeleket, nem magának a csillagnak a változása.

„Nagyon kis tömegű bolygó, a harmadik a hozzánk legközelebbi csillag körül. Azt mutatja, hogy ezek a Földhöz hasonló bolygók elterjedtek lehetnek a galaxisunkban, ráadásul a közelünkben is. Kíváncsiak vagyunk, hogy milyenek az élet feltételei ezekben a bolygórendszerekben, és lehetséges-e, hogy az univerzum más helyein is előfordul az élet” – mondta Faria.