Kiszámíthatatlanul viselkedik a Tejútrendszer magjában lévő fekete lyuk

Alexis Andrés, az Amszterdami Egyetem posztgraduális hallgatója csapatával új tanulmányában a Tejútrendszer magjában lévő szupermasszív fekete lyuk, a Sagittarius A* aktivitását vizsgálja – írja az angol Királyi Csillagászati Társaság oldala. A szakértők 15 évnyi adatot elemezve arra jutottak, hogy az objektum viselkedése kiszámíthatatlan és kaotikus, kitörési mintázata hosszabb távon is előrejelezhetetlen.

A Sagittarius A* egy igen erős rádió-, röntgen- és gammasugárzás-forrás. A kutatók régóta tudják, hogy az objektum minden nap felvillan, olyan kitöréseket produkálva, amelyek akár százszor is erősebbek lehetnek, mint a fekete lyukaknál megfigyelt normál jelek.

MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY / Getty Images

A csapat most a Neil Gehrels Swift Obszervatórium adatait vizsgálta, a NASA műholdját kifejezetten a gamma-kitörések érzékelésére hozták létre. Az információk alapján 2006 és 2008 között a Sagittarius A* igen aktív volt, az elkövetkező négy évben viszont drámaian csökkent az aktivitása. 2012 után a kitörések gyakorisága ismét nőtt.

A kutatók nem nagyon tudtak mintát felfedezni a fekete lyuk viselkedésében.

A szakértők bíznak benne, hogy az elkövetkező években elég adatot gyűjthetnek ahhoz, hogy kizárhassák az ingadozás bizonyos magyarázatait. Ilyen többek között az, hogy a fekete lyuk előtt elhaladó gázfelhők vagy csillagok takarják az objektumot.