Ellenálló baktérium fejlődött ki a sünökön

Egy új tanulmány alapján természetes módon fejlődött ki antibiotikum-rezisztens baktérium a sünök bőrén – írja az MTI. Az ellenállóság egy gomba és egy baktérium közötti harc eredményeként jött létre. A bizonyítottan sünöktől származó mikroorganizmus még azelőtt kifejlődött, hogy felfedezték volna a ma ismert antibiotikumokat.

Jesper Larsen, a dán Statens Serum Institut munkatársa kollégáival megállapította, hogy egy, a sünök körében gyakori bőrgomba természetes módon termel antibiotikumot.

Erre válaszul jelent meg az állatok bőrén előforduló baktériumnál az antibiotikummal szembeni rezisztencia.

A mikroorganizmus mintegy 200 évvel ezelőtt alakult ki.

A mecC-MRSA nevű baktériumot tejet adó teheneknél fedezték fel, ezért a kutatók azt feltételezték, hogy a farmokon alkalmazott antibiotikumok hatására fejlődött. A friss eredmények alapján ugyanakkor a baktérium egy viszonylag ritka példája annak, hogyan alakulhat ki természetes módon az ellenállóság. Mark Holmes, a Cambridge-i Egyetem szakembere ennek ellenére kiemelte, a valódi kockázatot továbbra is az antibiotikumok túlhasználata jelenti.

Michael Milfeit / Getty Images

A vizsgálattal egy régi rejtélyt oldottak meg, azt, hogy honnan származik az organizmus, amelyet egy évtizede fedeztek fel cambridge-i szakértők. Holmes szerint megpróbálták kideríteni, mekkora a probléma, ezért vadon és farmokon élő állatokat is megvizsgáltak. Kiderült, hogy széles körben elterjedt a baktérium a természetben, különösen a sünöknél: minden második tesztelt egyednél megtalálható volt az MRSA-nak ez a típusa.

A kutatók utóbb több mint ezer, európai vadállatoktól származó mintát elemeztek. Genetikai kódon alapuló idővonalat hoztak létre, amelyből kiderült, hogy az ellenálló baktériumtörzs az 1800-as évek elején alakult ki az európai sünnél (Erinaceus europaeus), jóval az antibiotikumok klinikai alkalmazása előtt.

Holmes szerint a sünök bőrén növekvő gomba penicillint termelt, a baktériumnak pedig ellenállónak kellett lennie ahhoz, hogy tovább éljen az állaton. A szakértő hozzátette: az MRSA ezen típusa az emberi egészségre nagyon kis kockázatot jelent.