Ismétlődő jelek érkeztek egy távoli galaxisból

Szakértők egy csoportja egy távoli galaxisban fekvő objektumot vizsgálva rövid idő alatt 1652 kitörést észlelt – írja a Live Science. A kutatók egyelőre nem tudják, hogy pontosan milyen típusú égitest hozta létre a jeleket.

A modern csillagászat egyik legnagyobb rejtélyét az először 2007-ben megfigyelt gyors rádiókitörések (FRB-k) adják. A rendkívül rövid, de igen nagy energiájú rádiójeleket távoli objektumok alakítják ki. Egyelőre nem tudni, hogy milyen égitestek állnak az észlelések hátterében, sok kutató erős mágneses mezővel rendelkező maradványcsillagokra, úgynevezett magnetárokra gyanakszik. Ma már a szakértők többsége elveti az idegen civilizációkkal kapcsolatos magyarázatot.

Mark Newman / Getty Images

Az FRB-k között akadnak egyszeriek, de vannak ismétlődőek is. Az utóbbi csoportba tartozik az FRB 121102 is, amely egy 3 milliárd fényévre fekvő törpegalaxisban fekszik. A Bing Zhang, a Las Vegas-i Nevadai Egyetem munkatársa vezette csapat a közelmúltban a kínai FAST teleszkóppal vizsgálta a forrást.

A megfigyelés mintegy 60 órája során 1652 jelet fedeztek fel, volt, hogy egyetlen óra alatt 117 FRB érkezett.

Ez jóval több kitörés, mint amennyit korábban bármely forrásnál láttak.

Amennyiben az FRB 121102 egy magnetár, úgy a kitörések a felszínén történnek, és nem a környező gázból vagy porból származnak. A kutatók bíznak benne, hogy tanulmányuk hozzájárulhat a gyors rádiókitörések alaposabb megismeréséhez.