Titokzatos jelek érkeztek a világűr távoli pontjáról

Egy friss tanulmányban a szerzők azt írják, 2019-ben 47 nap alatt 1652 gyors rádiókitörést (FRB) produkált egy távoli forrás – írja a ScienceAlert. Az FRB-k 2007-es felfedezésük óta a modern csillagászat nagy rejtélyei közé tartoznak: a kutatók nem tudják pontosan, hogy mi hozza létre az igen rövid, de nagy energiájú rádiójeleket.

Bár egyes szakértők nem zárják ki, hogy a kitörések a földön kívüli intelligencia nyomai, a kutatók túlnyomó többsége szerint természetes eredetűek a jelek. Az egyik legelfogadottabb magyarázat, hogy a kitöréseket rendkívül erős mágneses térrel rendelkező maradványcsillagok, úgynevezett magnetárok bocsátják ki.

Az FRB sokszor egyszeriek, az ismétlődőek között viszont több is ciklikus. A most vizsgált FRB121102 az eddigi legaktívabb forrás, jelei viszont látszólag nem periodikusak.

Ahsan Khan / 500px / Getty Images

A csapat a FAST teleszkóp segítségével figyelte meg az objektumot 2019. augusztus 29. és október 29. között.

Az aktivitás csúcsán a forrás egy óra alatt 122 jelet bocsátott ki.

A szakértők szerint az objektum nagy és kisebb energiájú FRB-ket is kibocsátott, utóbbiak sokkal véletlenszerűbbnek tűntek.

A gyors rádiókitöréseknél megfigyelt periodikus ismétlődést sok kutató a magnetároknak tudja be. Az FRB121102-nél viszont nem dokumentáltak ciklikusságot.