Furcsa objektumot figyeltek meg a Naprendszerben

Furcsa, aszteroidákra és üstökösökre is jellemző tulajdonságokkal bíró objektumot találtak a Naprendszerben – írja a Live Science. A 2005 QN173 úgy kering, mint egy kisbolygó, megjelenésében viszont egy üstökösre hasonlít, és porból álló, vékony csóvát húz maga után.

Az égitest a Mars és a Jupiter közötti aszteroidaövben található, és nagyjából öt év alatt kerüli meg a Napot. Mikor Henry Hsieh, az amerikai Bolygótudományi Intézet munkatársa és kollégái idén júliusban megvizsgálták a 2005 QN173-at, észrevették, hogy csóvája van. A későbbi és korábbi adatok megerősítették a megfigyelést.

MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY / Getty Images

A csóva az üstökösökre jellemző. Amikor a jeges anyaggal borított objektumok elég közel kerülnek a Naphoz, a hő miatt a jég elpárolog, azaz szublimál, ez a fajta aktivitás pedig sokszor jól látható. A legtöbb üstökös ugyanakkor ideje nagy részét a Naprendszer külső részén, a Neptunusz pályáján túl tölti.

Hsieh szerint a 2005 QN173 elhomályosítja a korábban teljesen különbözőnek vélt kisbolygók és üstökösök közötti határt.

Az aszteroidaöv nagyjából félmillió objektuma közül ez a nyolcadik, amelynél többször is észleltek aktivitást, egyben ez a 20. olyan kisbolygóövi objektum, amely egy üstökös lehet.

A 2005 QN173 magja a megfigyelések alapján 3,2 kilométer széles, csóvája pedig 720 ezer kilométer hosszú. Az égitest 2026 februárjában látható lesz a déli féltekéről, a kutatók célja az, hogy ekkor alaposabban is megvizsgálják.