Fekete lyukakból nyerhetnek ki energiát a földönkívüliek

Egy, a közelmúltban megjelent tanulmány alapján a kellően fejlett civilizációk képesek lehetnek energiát kinyerni a fekete lyukakból – írja a Live Science. A folyamathoz egy Dyson-gömbre emlékeztető építményre lenne szükségük, a hipotetikus szerkezet ötletét Freeman Dyson amerikai fizikus és matematikus vetette fel 1960-ban.

A kutatók most úgy vélik, egy ilyen gigantikus erőmű egyedi sugárzást okozhat, melyet akár műszereik is észlelhetnek.

Dyson eredetileg úgy képzelte, hogy a gömböt csillagok köré építhetik fel a földönkívüliek, hogy hasznosítsák az égitest energiáját. Tiger Ju-Jang Hsziao, a tajvani Csinghua Egyetem csillagásza és kollégái most arra voltak kíváncsiak, hogy vajon létrehozható-e egy ilyen szerkezet egy fekete lyuk körül.

cokada / Getty Images

Bár a fekete lyukakról hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy teljesen sötétek, és mindent elnyelnek, környezetükben valójában elképesztő a sugárzás. Az objektumok körül keringő por és gáz például egy szélsőségesen forró korongot alakít ki. Mivel a fekete lyukak hatalmas tömege aránylag kis helyen koncentrálódik, elvileg könnyebb lehet körbeépíteni őket.

Gotó Tomocugu, a csapat tagja szerint az idegenek egy óriási műholddal vagy egy Dyson-gömbre hasonlító gyűrűvel hasznosíthatnák a fekete lyuk emisszióját. A strúktúrák megalkotása természetesen komoly kihívást jelente, de a technikával 100 ezerszer több energiához juthatnának, mintha egy Nap-szerű csillagnál hoznának létre erőművet.

A kutatók úgy gondolják, hogy egy ilyen szerkezet egyedi jeleket bocsáthat ki ultraibolya vagy infravörös tartományban. A NASA WISE űrtávcsöve és a hawaii Pan-STARRS korábban több milliárd objektumot figyelt meg, Hsziaóék célja most az, hogy olyan algoritmust fejlesszenek ki, amely képes észlelni az árulkodó nyomokat ezen adatbázisokban.