Törést találtak a Tejútrendszer egyik karjában

Korábban ismeretlen, fiatal csillagokból és csillagködökből felépülő, 3 ezer fényév hosszú „törést” találtak a Tejútrendszer egyik spirálkarjában – írja a NASA Jet Propulsion Laboratory oldala. A szerkezet úgy áll ki a rendszerből, mint egy szálka egy deszkából.

Ez az első nagyobb struktúra, amely irányában ilyen drámaian eltér a galaxis valamely karjától.

A kutatók eddig úgy vélték, hogy a fiatal csillagok és csillagködök igazodnak azon spirálkar alakjához, amelyben elhelyezkednek.

MARK GARLICK / SCIENCE PHOTO LIBRARY / Getty Images

Mivel a Tejútrendszer belsejében élünk, a kutatók képtelenek kívülről elemezni a szerkezetét, ezért kisebb régiókat, illetve hasonló galaxisokat figyelnek meg. A szakértők az új tanulmány elkészítéséhez a Sagittarius-kar közeli részét vizsgálták a Spitzer űrtávcső és az Európai Űrügynökség Gaia űrteleszkópjának segítségével. A csapat a kar érintett részéről háromdimenziós modellt készített.

Az adatokból kiderült, hogy a Sagittarius-karhoz kapcsolódó struktúra közel azonos sebességgel és egy irányba mozgó objektumokból áll. A formáció bedöntési szöge nagyban eltér a karétól, olyan, mintha egy törés lenne. Hasonló, sokszor tollaknak vagy sarkantyúknak nevezett struktúrákat már más spirálgalaxisoknál is dokumentáltak.

A csillagászok úgy gondolják, hogy a tollban lévő fiatal égitestek nagyjából egy időben, egyetlen tágabb régióban alakultak ki, és hasonló módon hatottak rájuk a Tejútrendszer erői. Robert Benjamin, a Whitewateri Wisconsini Egyetem munkatársa és a csapat tagja szerint a felfedezés azt igazolja, hogy rengeteg a bizonytalanság galaxisunk nagy méretű struktúráival kapcsolatban, és hogy a kisebb részletekre kell koncetrálnunk, hogy jobban megértsük az átfogóbb képet.