Leonardo da Vinci élő rokonaira bukkantak

Egy új tanulmányban mutatják be annak az egy évtizeden át tartó kutatásnak az eredményeit, melyben Leonardo da Vinci DNS-ét elemezték – írja a Phys.org. Alessandro Vezzosi és Agnese Sabato Da Vinci-kutatók a család férfi ágát vizsgálták az 1331-ben született Michele nevű őstől az 1452-ben született Leonardón át napjainkig.

A csapat 21 generációt mért fel, és 14 élő leszármazottat azonosított.

A friss tanulmánnyal sikerült kijavítani a korábbi genetikai elemzések hibáit, de a kutatók számos új részletet is feltártak. Vezzosi és Sabato 2016-ban jelentették be, hogy megtalálták Leonardo da Vinci több élő, de nem közvetlen leszármazottját, a mostani kutatás a korábbi eredményeket egészíti ki.

Tetra Images / Getty Images

Leonardónak legalább 22 fiú féltestvére volt, de nem születettek gyermekei. Az új adatok alapján Paolo di Leonardo da Vinci da Firenze csupán névrokona volt a művésznek.

A szakértők Leonardo apjától a család öt ágát származtatták, a 15. generációtól kezdve több mint 225 személytől gyűjtötték az adatokat. A 690 évet felöleő genealógiai vizsgálatban az Y-kromoszómát elemezték, amely férfi ágon öröklődik, és képes 25 generáción át közel érintetlen maradni.

A kutatók célja Leonardo DNS-ének vizsgálatával többek között az, hogy felfedezzék zsenialitásának esetleges genetikai okait, felmérjék fizikai adottágait és egészségét, illetve megismerjék érzékelési képességeit. Az eredmények biológiai adatokkal való összehasonlítása azt is lehetővé teheti, hogy azonosítsák a művész eredeti alkotásait.