A véltnél nagyobbak az univerzum kis szörnyetegei

Amikor egy nagy csillag élete végéhez ér, hatalmas robbanást tapasztal, ezt követően pedig fekete lyukká vagy neutroncsillaggá alakul. Előbbiek az univerzum óriási bestiái, utóbbiak viszont az univerzum legsűrűbb objektumai: kis méretükhöz nagy tömeg társul.

Bár a szakértők régóta vizsgálják a neutroncsillagokat, még rengeteg a kérdés az ilyen égitestekkel kapcsolatban. Egy új tanulmányban Jorge Piekarewicz, a Floridai Állami Egyetem munkatársa és kollégái azt írják, a legújabb mérések alapján érdemes átgondolni az objektumok méretét – írja a Phys.org.

Egy közelmúltban megjelent cikkben a szakértők pontosították a neutronbőr vastagságára vonatkozó becslést. Piekarewicz szerint ezen réteg a neutroncsillagok nagyságát is befolyásolja.

A korábbi számítások alapján egy átlagos neutroncsillag 10-12 kilométer sugarú, Piekarewicz szerint ugyanakkor az érték valójában 13,25-14,25 kilométer lehet.

A másik tanulmányban a szakértők arra jutottak, hogy a neutronbőr 0,28 femtométer vastag – 1 femtométer  a milliméter billiomod része.

7activestudio / Getty Images

Egy atommag neutronokból és protonokból épül fel. Ha a neutronok száma meghaladja a protonokét, a felesleges neutronok egy réteget képeznek a mag közepe körül. Ez a tiszta neutronokból álló réteg a neutronbőr, amelynek elemzése segíthet a neutroncsillagok méretének alaposabb felmérésében. Bár az új kísérleteket ólommal végezték, az atommagokkal kapcsolatos eredményekből az égitestek adataira is következtetni tudtak.

Fontos kiemelni, hogy további vizsgálatokra lesz szükség az extrém objektumok megismeréséhez. A technológia fejlődésének köszönhetően ugyanakkor egyre jobban megismerjük ezeket a különleges égitesteket.