Kozmikus hidrogénbombákkal lehet tele az univerzum

Egy friss tanulmány alapján a nukleáris fegyverekhez hasonló módon robbanhatnak fel a fehér törpék, amikor szupernóvává alakulnak – írja a Live Science. Az elmélet segíthet jobban megérteni az unverzum legenergetikusabb detonációinak természetét.

A fehér törpék haldokló, halvány csillagok – a távoli jövőben a Nap is ilyen objektummá alakul majd. Korábbi vizsgálatok már felfedték, hogy a fehér törpék egy hatalmas robbanás során Ia típusú szupernóvává alakulhatnak. Azt nem tudni, hogy pontosan mi kell a detonációhoz, de elképzelhető, hogy az esemény akkor következik be, amikor a fehér törpe anyagot von el egy közeli objektumtól, például egy csillagtól. Az új tanulmányban a szakértők a robbanás egy új, lehetséges forgatókönyvét ismertetik.

MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY / Getty Images

Ahogy egy fehér törpe lehűl, urán és más, nehéz radioaktív elemek, úgynevezett aktinoidák kristályosodnak ki a magjában. Ezen anyagok atomjai időnként véletlenszerű maghasadást tapasztalhatnak, a folyamat pedig a közeli atomokat lebontó energiát és szubatomi részecskéket, például neutronokat szabadíthat fel.

Amikor az aktinoidák tömege meghalad egy kritikus értéket, robbanással járó láncreakció indulhat be. A jelenség hatására fúzió alakulhat ki, ami hatalmas mennyiségű energia felszabadulásával jár.

Hasonló játszódik le a hidrogénbombákban is.

Charles Horowitz, az Indianai Egyetem munkatársa és kollégái új tanulmányukban azt igazolják, hogy a folyamat valóban bekövetkezhet a fehér törpékben. A csapat úgy véli, hogy az Ia típusú szupernóvák fele ily módon jöhet létre.

Horowitz szerint amennyiben elméletük igaznak bizonyul, az átírhatja a termonukleáris szupernóvákról kialakított képet. Fontos ugyanakkor kiemelni: további elemzésekre lesz szükség, hogy alátámasszák a hipotézist.