Hatalmas robbanás vezetett egy ritka fekete lyuk nyomára

A legtöbb ismert fekete lyuk vagy viszonylag kicsi, legfeljebb száz naptömegű, vagy óriási, úgynevezett szupermasszív objektum, amelynek tömege akár több milliárdszorosa is lehet csillagunkénak. A köztes tömegű fekete lyukak ugyanakkor jóval ritkábbak. Szakértők egy csoportja most egy ilyen objektumot azonosíthatott – írja az IFLScience. A felfedezésben egy hatalmas robbanás, egy gamma-kitörés volt a kutatók segítségére.

A gamma-kitörések óriási erejű felvillanások, amelyek gyakran szupernóvákhoz köthetőek. Az érintett gamma-kitörést egy, a Föld és a kibocsátó égitest között fekvő fekete lyukkal tudták megfigyelni. Az objektum tömege ugyanis képes úgy meghajlítani a teret, hogy nagyítószerű hatás, úgynevezett gravitációs lencse jöjjön létre.

MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY / Getty Images

A friss tanulmányban a szakértők azt mérik fel, hogy mekkora lehetett a fekete lyuk.

Az eredmények alapján az objektum 55 ezer naptömegű volt, ami azt jelenti, hogy a köztes kategóriába sorolható.

Rachel Webster, a Melbourne-i Egyetem munkatársa és kollégái arra is becslést adtak, hogy mennyi hasonló objektum létezhet. A kutatók szerint a Tejútrendszer szomszédságában csupán 40 ezer ilyen fekete lyuk feküdhet.

A szakemberek úgy vélik, hogy a köztes tömegű objektumokból alakultak ki utóbb azok a szupermasszív fekete lyukak, amelyek a galaxisok magjában találhatóak. Mivel a kutatók egyelőre nem tudják, hogy ezek az objektumok miként nőhettek ilyen gyorsan ennyire nagyra, a köztes tömegű fekete lyukak vizsgálata kiemelten fontos a csillagászok számára.