Emberi sejteket fertőztek meg a világűrben

Jennifer Barrila, a Tempei Arizonai Állami Egyetem munkatársa és kollégái tanulmányukban azt írják, első alkalommal figyelték meg, ahogy egy kórokozó egy űrrepülés során fertőz meg emberi sejteket – írja a Phys.org. A Salmonella typhimuriumot egy kontrollált, a NASA által folytatott kísérlet során használták fel.

Az eredmények alapján a mikrogravitációs környezet képes megváltoztatni az emberi bélsejtek molekuláris profilját, ami a fertőzésekre adott reakciót is befolyásolhatja. Az űrrepülések emellett a baktérium RNS-kifejeződésére is hathatnak.

A Space Shuttle 2010-es, STS-131 jelű küldetése során az emberi bélben megtalálható hámsejteket tenyésztették. A kultúrákat vagy megfertőzték, vagy érintetlenül hagyták, állapotukat pedig később a földi kontrollkörülmények között tenyésztett sejtekével vetették össze.

Az adatok azt sugallják, hogy az űrutazással nőhet a fertőző betegségek potenciálja.

A Salmonella nemzetség a Földön meglehetősen komoly problémát okoz, a baktériumok csak az Egyesült Államokban évi 420 ember haláláért felelősek.

Science Photo Library – CDC / Getty Images

Bár a szakértők régóta vizsgálják a fertőzések folyamatát, még rengeteg a felfedeznivaló. Az egyik fontos kérdés az, hogy az űrben mekkora fenyegetést is jelenthetnek a kórokozók. Korábbi tanulmányok már felfedték, hogy az űrutazás befolyásolja az emberek immunrendszerét, illetve emésztőrendszeri működését, de a különleges környezet a baktériumokra is hathat. Mivel a világűrben az egészségügyi lehetőségek korlátozottak, a lehetséges veszély felmérése elengedhetetlen.

Barriláék bíznak benne, hogy friss eredményeik hozzájárulhatnak az űrutazások biztonságosabbá tételéhez. Az űrben zajló fertőzések alaposabb megismeréséhez természetesen további vizsgálatokra lesz szükség.

Múlt szerdán Franciaországban letartóztatták a Vörös Brigádok nevű szélsőbaloldali terrorszervezet több korábbi tagját. A szélsőséges csoport az olasz államot akarta megingatni és proletárforradalomra vágyott, ám Aldo Moro elrablása és meggyilkolása megpecsételte a sorsát.