Gázlómadárhoz hasonlóan vadászott a Jurassic Park félelmetes ragadozója

A Jurassic Park III. legemlékezetesebb jelenetei azok, amikor a hatalmas Spinosaurus támadásait látjuk – a dinoszaurusz egy repülőgépet és egy hajót is elpusztít a filmben. A 20. század elején felfedezett állat régóta foglalkoztatja a kutatókat: a nagyjából 95 millió éve megjelent őslény az egyik, ha nem a legnagyobb ragadozó dinoszaurusz volt, amely ráadásul részben vízi életmódot folytatott.

Egy tavalyi vizsgálattal a szakértők megerősítették azt az elképzelést, mely szerint a Spinosaurus aegyptiacus faj lapátszerű farkával úgy mozoghatott, mint egy krokodil. Egy friss tanulmány most cáfolja ezt az elméletet – írja az IFLScience. A kutatók úgy gondolják, hogy a dinoszaurusz valóban képes volt úszni, de nem ahhoz alkalmazkodott, hogy a víz alatt üldözze prédáját.

David Hone, a Queen Mary University of London munkatársa és kollégái szerint az állat olyan lehetett, mint egy hatalmas gázlómadár, amely a partok közelében vadászott.

Tom Holtz, a Marylandi Egyetem szakértője és a csapat tagja kiemelte: a Spinosaurus még a dinoszauruszok között is bizarrnak számított.

A kutatók a kövületeket vizsgálva nem találtak olyan vonásokat, melyek a vízi üldözésre specializálódott élőlényekre, például a vidrákra, fókákra vagy plezioszauruszokra jellemzőek.

Orla / Getty Images

A 15 méter hosszú Spinosaurusnak több olyan tulajdonsága is volt, melyek alapján feltételezhető, hogy vizek közelében élt. Az állat jellegzetes taréjáról ugyanakkor nem gondolják, hogy az úszást segítette – egyes kutatók szerint a testrésznek társas és szexuális jelzési funkciója volt, mások úgy vélik, egy, a bölényekéhez hasonló zsírtartalmú púp lehetett.

Hone és társai a Spinosaurus maradványait dinoszauruszok és ma is élő szárazföldi, illetve vízi hüllők csontvázával vetették össze. A csapat arra jutott, hogy az ősi ragadozónak kevesebb izma volt a farkába, mint a krokodiloknak. Ez azt sugallja, hogy a dinoszaurusz ugyan tudott úszni, de nem a víz alatti üldözés volt az állat fő zsákmányszerzési stratégiája.