Titokzatos részecskék nyomára bukkanhattak

Szakértők egy csoportja az XDINS jelű neutroncsillag-csoport röntgensugárzását elemezte – írja a ScienceAlert. Az objektumokra együttesen gyakran csak A Hét mesterlövészként hivatkoznak. A kutatók úgy gondolják, hogy a csillagmaradványok különleges sugárzására magyarázatot adhatnak a feltételezett alapvető részecskék, az úgynevezett axionok. Amennyiben Malte Buschmann, a Princetoni Egyetem munkatársának és kollégáinak eredményeit sikerül igazolni, az óriási előrelépés lehet az univerzum megismerésében.

Raymond Co, a Minnesotai Egyetem szakértője és a csapat tagja szerint az axionok megtalálása a nagyenergiás részecskefizika egyik legfontosabb célja elméleti és kísérleti körökben egyaránt. „Azt gondoljuk, hogy az axionok létezhetnek, de még nem bukkantunk rájuk.

Úgy lehet elképzelni az axionokat, mint a szellemrészecskéket

Bárhol jelen lehetnek a világegyetemben, de nem állnak erős interakcióban velünk, ezért még nem figyeltük meg őket” – mondta a kutató.

Pitris / Getty Images

Az axionok létezését először az 1970-es években vetették fel, a részecskék elvileg ultraalacsony tömegűek. Amennyiben valóban léteznek, úgy csillagokban alakulhatnak ki. Ezen részecskék különböznek azoktól az axionoktól, melyeket egyes fizikusok a közvetlenül nem megfigyelhető sötét anyaghoz kötnek, de felfedezésük így is komoly eredmény lenne.

A szakértők úgy gondolják, hogy az axionok keresésének egyik legjobb módszere az extrém sugárzás vizsgálata, Buschmannék most az XDINS erős röntgenkibocsátását tanulmányozták. A csoport tagjai egymástól távol fekszenek, de sokban hasonlítanak egymásra. Ezen csillagmaradványok legfeljebb 1500 fényévre találhatóak a Földtől, és rendkívül erős mágneses térrel rendelkeznek.

A kutatók különböző földi távcsövekkel vizsgálták az objektumokat, és olyan nagyenergiájú röntgensugárzást észleltek, amely nem várható el a neutroncsillagok ezen típusától. A csapat nem talált magyarázatot az adatokra, és arra gyanakszik, hogy egy egyelőre ismeretlen fizikai folyamat vagy a régóta keresett axionok állhatnak a háttérben. Buschmannék szerint további vizsgálatokra lesz szükség eredményeik igazolásához, illetve a jelenség megértéséhez.