Tudomány koronavírus

Most különösen veszélyes lehet a légszennyezés

Egyre több a bizonyíték rá, hogy a légszennyezés nemcsak könnyíti a koronavírus terjedését, de súlyosabbá is teheti a betegség lefolyását. Egy nemrég bemutatott jelentés szerint a légszennyezés globálisan a 4. halálokká lépett elő, egy másik friss tanulmány alapján pedig Magyarországon a koronavírus miatti halálozások negyede köthető a légszennyezéshez. A Greenpeace azonnali fellépésre szólítja fel a magyar döntéshozókat.

A Cardiovascular Research szaklapban megjelent publikáció alapján Magyarországon a koronavírus okozta halálesetek 25 százaléka a légszennyezésre vezethető vissza. Európára vetítve ez az érték 19 százalék. A szakértők szerint a részecskeszennyezés globálisan körülbelül 15 százalékkal járult hozzá a COVID-19 mortalitáshoz, melynek jelentős része megelőzhető lett volna a WHO légszennyezettségi ajánlásának (max. 10 µg/m3) betartásával.

Több kutatás is alátámasztja, hogy a légszennyezésnek való kitettség megnöveli a vírusos megfertőződés esélyét.

A légszennyező anyagok károsítják, gyulladásba hozzák a légutakat és csökkentik az immunválaszt. A szervezet légszennyezés miatti károsodása csökkenti a vírusokkal szembeni ellenállóképességünket. Számos vizsgálat rávilágít, hogy a dízeljárművek okozta szennyezésnek való kitettség kiszolgáltatottabbá teszi az emberi szervezetet a légúti kórokozóknak. Sok kutató úgy véli, hogy a több légszennyezőnek való kitettség növeli a COVID-19 súlyosságát is. A légszennyezés miatti megbetegedések (magas vérnyomás, cukorbetegség, krónikus tüdőbetegségek, szív- és érrendszeri betegségek) mind súlyosbítják a COVID-19 fertőzés lefolyását.

Fotó: Ivándi-Szabó Balázs / 24.hu

A bostoni Health Effects Institute frissen kiadott, 2020-as jelentése, a State of Global Air 2020 szerint 2019-ben világszerte 6,67 millió ember halálát okozta a légszennyezés. Ez a globális halálozások mintegy 12 százaléka, így a légszennyezés a negyedik legjelentősebb kockázati tényező a megbetegedések és az elhalálozások szempontjából. A jelentés főbb megállapításai az alábbiak:

  • A Föld lakosságának 92 százaléka olyan területen él, ahol a levegőminőség rosszabb a WHO által javasolt irányértéknél.
  • 81 százalék rosszabb minőségű levegőt lélegez be, mint amit a WHO köztes célértékként meghatároz. A helyzet Magyrországon is kedvezőtlen, Budapest belvárosában és Miskolcon az ország többi részéhez képest is rendszeresen súlyosabb a légszennyezettség.
  • 65 százalék már kifejezetten káros levegőt kénytelen szívni.
  • A szennyezett levegő gyengíti az emberi szervezet immunválaszát légúti fertőzésekkel szemben, emellet a légszennyező anyagok miatt károsodott szervezet számára sokkal súlyosabbá válhat a COVID-19 megbetegedés.
  • A légszennyezés sokkal több ember halálát okozza, mint más közismert kockázati tényezők. Az első hónapban történő csecsemőhalálozások 20 százaléka, a különböző halálozási okokon belül pedig a tüdőrákos esetek 19 százaléka, az agyvérzéses esetek 26 százaléka és a cukorbetegség 20 százaléka vezethető vissza a légszennyezésre.
  • Számos ország, mint például Németország, jelentősen tudta csökkenteni a lakosság PM2.5 szennyezettségnek való kitettségét, míg más országokban, mint például Indiában nőtt az amúgy is kritikus szennyezettség. Hazánkban a PM2.5 szennyezettség sokévnyi csökkenés után az elmúlt négy évben stagnál és a kritikus 15 µg/m3 szint felett maradt.

Simon Gergely, a Greenpeace Magyarország légszennyezettségi szakértője szerint az elmúlt hetekben is többször mértek az egészségügyi határérték feletti szmogos levegőt Budapesten és más hazai városokban. „Pedig napról napra egyre több tanulmány jelenik meg, mely egyértelműen kimutatja, hogy a légszennyezésnek való kitettség növeli a koronavírus súlyosságát is.

A szennyezett levegő Magyarországon 25 százalékkal növelheti a koronavírus miatti halálozás kockázatát.

Számos emberélet megmenthető lenne, ha megfelelnénk a WHO ajánlásának, az Unió előírásainak és betartanánk a légszennyezettségi határértékeket” – mondta a szakember.

A Greenpeace Magyarország azt követeli a döntéshozóktól, hogy mielőbb intézkedjenek a levegő minőségének javítása érdekében: korlátozzák a régi, szennyező járművek importját és a városokba való behajtását, vonják vissza a plusz forgalmat generáló ingyenes parkolást, illetve lépjenek fel érdemben a szennyező fűtés okozta légszennyezés ellen.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik