Ha van élet a Marson, itt érdemes keresni

Egy friss tanulmány megerősíti azt a korábbi feltételezést, mely szerint a Mars déli jégsapkája alatt egy hatalmas tórendszer húzódik – írja David Rothery, a The Open University geológusa a The Conversationon. Bár a távoli múltban a bolygón rengeteg víz volt, mára felszíne száraz, a víz csak jégként van jelen rajta.

A kutatók egy ideje tudják, hogy a földi pólusok jeges mélyén rejtett víztömegek találhatóak. Az első ilyen tavakat az 1970-es években fedezték fel az Antarktisznál, utóbb azonban kiderült, hogy a Mars jéggel borította déli sarka alatt, 1,5 kilométeres mélységben, az Ultimi Scopuli nevű régióban is lehet víz. Az ezt bizonyító, 2012 és 2015 között begyűjtött adatok a Mars Express űrszonda MARSIS nevű műszerétől származnak. A friss tanulmányban a szakértők új módszerekkel elemezték a MARSIS információit, és megállapították, hogy a jelek valóban vízre utalnak.

A csapat szerint nem csak az Ultimi Scopuli-i szubglaciális tó létezik: a szélesebb, 250-300 kilométeres térségben több kisebb víztömeg is fellelhető.

Ezek rendkívül sósak lehetnek, a rájuk nehezedő jég pedig elég nyomást teremthet ahhoz, hogy a víz ne párologjon el.

Kép: SCIEPRO/SCIENCE PHOTO LIBRARY / Getty Images

A kutatók szerint az Antarktisz mélyén lévő tavakban mikrobák is élhetnek. Lehetséges, hogy a Mars rejtett tavában is megtalálhatóak kezdetleges létformák, életben maradásukhoz azonban energiára, tápanyagra van szükségük. Jelenleg nincs arra utaló bizonyíték, hogy életet támogató folyamatok zajlanának a marsi jégsapka mélyén, a szakértők ennek ellenére úgy látják, hogy érdemes lehet tovább vizsgálni a rejtett tavakat.