Ez az aszteroida egy nap a Földbe csapódhat

A 340 méter széles Apophis nevű aszteroida a számítások alapján 2068-ban rendkívül közel fog elhaladni a Föld mellett, talán neki is ütközik. A napsugárzás hatására az objektum felmelegedhet, a kibocsátott hőenergia pedig lökést adhat az égitestnek, így csillagászati szempontból kisebb módosulások alakulhatnak ki pályájában. Ez az úgynevezett Jarkovszkij-gyorsulás.

A jelenséget korábban még nem mérték fel az Apophisnál, szakértők egy csoportja azonban most megvizsgálta – írja a Live Science. David Tholen, a Manoai Hawaii Egyetem munkatársa és a csapat vezetője szerint a sugárzás hatására az aszteroida jobban melegedő része nagyobb lökést fejt ki, ez pedig eltereli az objektumot a gravitációs pályától. A friss eredmények alapján az objektum évente nagyjából 170 méterrel sodródik el korábban jósolt pályájától.

Kép: ANDRZEJ WOJCICKI / Getty Images

Az eddigi becslések azt mutatták, hogy az Apophis 1:150000 aránnyal találhatja el bolygónkat 2068-ban. Bár az ütközés esélye továbbra is kicsi, az új adatok alapján a véltnél több a bizonytalanság az égitest körül.

Tholen szerint nem zárható ki teljesen a becsapódás, ezért érdemes tovább figyelni az objektumot.

2029-ben az Apophis biztonságos távolságban fog elszáguldani mellettünk, ekkor remélhetőleg többet kideríthetünk majd róla.

Az aszteroida 2004-es felfedezése óta különböző előrejelzések születtek esetleges becsapódásáról. Amennyiben utóbb bebizonyosodik, hogy az égitest valóban ütközőpályán halad, 2068-ra már talán lesznek módszereink a becsapódás kivédésére.