Példátlan anyagot találtak egy égitest légkörében

Egy egyszerű, mégis ritka vegyületet, ciklopropenilidént azonosítottak a Titan, a Szaturnusz legnagyobb holdjának légkörében – írja az IFLScience.

Ez az első alkalom, amikor az anyagot megtalálják egy égitest atmoszférájában, igaz, korábban már észlelték a csillagközi űr hatalmas felhőiben.

Conor Nixon, a NASA Goddard Űrközpont munkatársa és kollégái friss tanulmányukban azt írják, a kis mennyiségű ciklopropenilidént az objektum felső légkörében fedezték fel. Mivel a molekula igen reaktív, nem túl valószínű, hogy a Titan atmoszférájának sűrűbb részein is fellelhető.

Kép: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Nixon meglepődött, amikor kimutatták a ciklopropenilidént. Mint mondta, a Titan nagyon különleges a Naprendszerben, és az új molekulák kincsesbányájának bizonyult az évek során.

A felfedezés az ALMA (Atacamai Nagyméretű Milliméteres/Szubmilliméteres Hálózat) segítségével született meg. A hold egy igen figyelemreméltó objektum, felszínén tavak és folyók találhatóak, igaz, ezek nem vízből, hanem folyékony szénhidrogénekből, főként metánból és etánból állnak. A szakértők nem zárják ki, hogy az égitesten az élet is kifejlődhetett. A NASA a tervek szerint 2027-ben indítja el Dragonfly nevű szondáját a Titánhoz, ez remélhetőleg többet is kiderít majd az objektum kémiájáról.