Lehet, hogy még sincs jelen az élet nyoma a Vénuszon

Szeptemberben körbejárta a világsajtót a hír: foszfint észleltek a Vénusz légkörében, ami akár az élet nyoma is lehet. Sok szakértő már akkor kétkedve fogadta a bejelentést, azóta pedig több tanulmányban is részben cáfolták az eredményeket – írja az IFLScience.

Élet nyomaira bukkanhattak a Vénusznál
Ha valóban foszfinról van szó, és ha valóban életre utal, az azt jelenti, hogy nem vagyunk egyedül.

Az eredeti publikációt készítő csapat néhány tagja folytatta a kutatást, a Vénusz legfelső fellegeiben viszont nem észlelték a foszfint. Ettől függetlenül elképzelhető, hogy a vegyület a mélyebb rétegekben valóban jelen van.

Más szakértők az eredeti adatok újabb elemzésébe fogtak.

Az információk a hawaii James Clerk Maxwell Távcsőtől származtak. A teleszkóp észlelt egy jelet, amelyet foszfinként is lehetett értelmezni, a kutatók ezért a még érzékenyebb ALMA ráadiótávcsőhöz fordultak. Ez is alátámasztotta a foszfin jelenlétét, az igazolás során azonban olyan statisztikai elemzéssel dolgoztak, amely nem minden esetben megbízható.

Ignas Snellen, a Leideni Egyetem csillagásza és kollégái friss tanulmányukban az eredeti módszerekkel, az eredeti adatokat vizsgálták. Mint kiderült, az eljárás során valódinak tűnő, de igazából nem létező jelek is keletkeztek. Bár ezektől végül sikerült megszabadulniuk, a foszinra utaló nyomok már nem voltak igazán meggyőzőek. Lehetséges, hogy a foszfin valóban jelen van a Vénusznál, de az észlelés messze nem olyan biztos, mint eddig hitték.

Azóta az is kiderült, hogy az ALMA újrakalibrálásra szorul. Azt egyelőre nem tudni, hogy a teleszkóp hibája befolyásolta-e a nagy port kavart tanulmány eredményeit.

Kiemelt kép: Getty Images