Kiderült, mi hozta el a dinók korát

Az élet megjelenése óta bizonyos időnként bekövetkeztek olyan események, melyeknek hatására viszonylag gyorsan tűntek el fajok a Földről. Ezeket a folyamatokat tömegkihalásnak nevezzük, a leghíresebb ilyen kihalási hullám a dinoszauruszok eltűnéséhez köthető. Az ezeket kiváltó események, például egy hatalmas aszteroida becsapódásának nyomai évmilliókkal később is kimutathatóak maradnak.

Egy friss tanulmányban a szakértők egy korábban ismeretlen, 233 millió évvel ezelőtti tömegkihalást mutatnak be, amely végül elhozta a dinoszauruszok korát – írja az IFLScience. A korszakban zajlott a különösen csapadékos karni esős időszak (CPE), a kutatók úgy vélik, hogy ezt a mai nyugat-kanadai Wrangellia területén zajló vulkanizmus idézhette elő.

A szakértők szerint az esemény hatására rengeteg faj pusztult ki, lehetőséget adva a dinoszauruszok előretörésére.

Mike Benton, a Bristoli Egyetem munkatársa és a csapat tagja már 1983-ban felfedezte, hogy a korszakban átalakult a flóra, és a növényevőket is ökológiai katasztrófa sújtotta. A kutató hozzátette, a dinoszauruszok nagyjából 20 millió évvel korábban jelentek meg, de igazán csak a kihalási eseményt követően terjedtek el.

A csapat a korszakra vonatkozó geológiai és paleontológiai adatokat elemezte. A szakértők így jöttek rá, hogy az időszak vulkáni aktivitása óriási hatást gyakorolt a bolygóra, a csapadékmennyiség és a hőmérséklet is növekedett, ami jelentősen átalakította az élővilágot. A kihalási hullám után aztán az élőlények új csoportjai léptek színre.