Különös, ősi galaxisra bukkantak

Szakértők egy csoportja a korai univerzumot vizsgálva egy olyan fiatal galaxist azonosított, amely sokban emlékeztet a Tejútrendszerre – írja a Space.com. Az SPT0418-47 jelű rendszer rendkívül távol fekszik tőlünk, így a kutatók 12 milliárd évvel ezelőtti állapotát figyelhették meg a chilei Atacamai Nagyméretű Milliméteres/Szubmilliméteres Hálózat segítségével. Az univerzum ekkor még csak 1,4 milliárd éves volt.

A felfedezés komoly meglepetést okozott a szakértőknek.

A világegyetem kezdetén a csillagok gyorsan formálódtak, ekkor általános káosz volt jellemző. Ennek ellenére a SPT0418-47-nél jól kivehető a galaxiskorong és dudor. Hasonló szerkezete van a Tejútrendszernek is, a kutatók szerint ráadásul eddig ez a legtávolabbi galaxisdudor, amelyet valaha megfigyeltek.

Bár a két rendszer több szempontból hasonlít egymásra, az ősi galaxisnak nincsenek olyan spirálkarjai, mint a Tejútrendszernek. A szakértők arra gyanakodnak, hogy a SPT0418-47 idővel egy elliptikus galaxissá fog alakulni.

A kutatók szerint a rendszer vizsgálata sokat elárulhat arról, hogy miként fejlődtek a galaxisok az idők során. Francesca Rizzo, a Max Planck Asztrofizikai Intézet munkatársa és a csapat tagja szerint a felfedezés azt jelenti, hogy a Tejútrendszerben és a közeli spirálgalaxisokban látható struktúrák már 12 milliárd éve is léteztek. A szakértők bíznak benne, hogy a későbbi teleszkópokkal még több adatot gyűjthetnek a hasonló, ősi rendszerekről.